Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 10/2015
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 10/2015

Październikowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Czy potrafimy przestać się spierać?
Europejskie lotnictwo coraz gorzej radzi sobie z konkurencją, choć nam, Europejczykom, trudno przyjąć to do wiadomości. Coraz to widzę oznaki radości z niewielkiego wzrostu ruchu pasażerskiego przez linie lotnicze lub lotniska jako ostateczny koniec kłopotów, trwających od początku kryzysu gospodarczego w 2008 roku. Prawda jest taka, że gdy Europa ledwie truchtała, próbując pozbyć się ekonomicznej zadyszki, pozostali gracze sprintem biegli do przodu. Jeśli nie zmienimy strategii w tym wyścigu, nie tylko nas dogonią, ale zostaniemy daleko w tyle. Brzmi ponuro? Niestety, liczby (pomimo stosunkowo lepszego 2014 roku) to potwierdzają…

Samoloty (nie)zgody
Concorde jest jednym z samolotów, które wyznaczyły granice możliwości lotnictwa. Wprawdzie są konstrukcje latające szybciej, jednak wśród samolotów komunikacyjnych, brytyjsko-francuska maszyna nie znalazła do tej pory naśladowcy – głównie z przyczyn ekonomicznych. Samolot został zapamiętany nie tylko ze względu na awangardową konstrukcję, lecz także piękną sylwetkę. Niewiele jest samolotów, które po wielu latach robią takie wrażenie jak wówczas, kiedy powstały.

300 lotów kosmicznych
Wrześniowy lot rosyjskiego statku Sojuz TMA-18M z międzynarodową załogą do stacji ISS stał się trzechsetną misją załogową na orbicie okołoziemskiej. Z tej okazji warto przyjrzeć się statystykom lotów załogowych, by prześledzić tendencje jej rozwoju w ciągu 54 lat i ocenić perspektywy w najbliższym czasie.

Pod znakiem śmigłowców
Ze względu na przetargi związane z pozyskaniem nowych śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, tegoroczna XXIII edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu obronnego, która odbyła się w Kielcach, między 1 a 4 września, okazała się nie lada gratką dla specjalistów z dziedziny lotnictwa.

Tęcza nad Brytanią
Pod koniec lipca na terenie Wielkiej Brytanii odbyły się wspólne manewry Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii) i Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych Wielkiej Brytanii) pod kryptonimem „Indradhanush” (Tęcza). Ćwiczenia przebiegały w atmosferze kurtuazji. Prawdziwa bomba wybuchła dopiero po relacji z wydarzenia, jaką opublikowała indyjska telewizja NDTV.

Kolejna dekada Su-22
18 września br. w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy miała miejsce uroczystość przekazania przedstawicielom Sił Powietrznych dwóch pierwszych zmodernizowanych samolotów Su-22M4. Symbolicznego przejęcia z rąk Leszka Walczaka, prezesa zarządu WZL Nr 2 i dyrektora naczelnego dokonał dowódca 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego ppłk dypl. Pil. Karol Jędraszczyk.

Obfitość atrakcji w Radomiu
W przedostatni weekend sierpnia w Radomiu odbyły się największe w tym sezonie pokazy lotnicze w Polsce, które śmiało można zaliczyć do największych i najciekawszych tego typu imprez w naszej części Europy. W powietrzu i na ziemi można było zobaczyć ponad 250 statków powietrznych z 20 państw, w tym maszyny należące do aż jedenastu zespołów akrobacyjnych, wśród których znalazły się legendarny włoski Frecce Tricolori, szwajcarski Patrouille Suisse czy latający pięcioma śmigłowcami hiszpański Patrulla Aspa.

Puchar Świata w Peiting
Po raz drugi zawody Spadochronowego Pucharu Świata w Celności Lądowania zorganizowano w miejscowości Peiting, a dokładnie w dzielnicy Herzogsägmühle. Thradycyjnie zawody w Niemczech przypadają na lipiec, w tym roku trwały od 10 do 12 lipca. Wśród zespołów, które nie uczestniczą we wszystkich zawodach pucharowych, impreza w Niemczech nie cieszyła się dużą popularnością. Wyjątkiem są Hiszpanie, którzy ze wszystkich sześciu rozgrywanych rocznie Pucharów wybierają jeden… Właśnie ten w Niemczech.

Odlotowy Pasłęk
Dwanaście załóg z całego kraju przybyło do Pasłęka na XIX Zawody Balonowe im. Bogusława Stankiewicza, które odbyły się w dniach od 8 do 12 lipca 2015 roku. Patronat nad zawodami objęli starosta elbląski i burmistrz Pasłęka. Założeniem imprezy była promocja Kanału Elbląskiego, Żuław i Zalewu Wiślanego. Honorowym gościem zawodów był Ireneusz Cieślak, zdobywca Pucharu Gordona Bennetta w 1983 roku.

Zapomniani uczestnicy Bitwy o Anglię
W 75 rocznicę Bitwy o Anglię różnego rodzaju media informują nas o tym, jak dzielne lotnictwo RAF, w tym okryte chwałą polskie dywizjony 303 i 302, stawiły opór nieprzyjacielskiemu Luftwaffe. Po jednej stronie mamy naszych asów, po drugiej niemieckie bombowce i osłaniające je myśliwce. Padają liczby, m.in. „145 polskich pilotów walczyło w obronie Wielkiej Brytanii”, co nie do końca jest zgodne z prawdą. Pilotów było akurat 193, zaś w ogóle lotników biorących udział w operacjach bojowych – 269. Skąd ta różnica?

Latające legendy 75 lat po bitwie
Już tradycyjnie, w drugi weekend lipca brytyjskie Duxford stało się widownią największego w naszej części świata zgromadzenia latających zabytków z okresu II wojny światowej i starszych. Doroczną dwudniową imprezę pod nazwą Flying Legends (Latające Legendy) wyróżnia zasada: żadnych odrzutowców ani śmigłowców, tylko samoloty z napędem tłokowym.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony