Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 03/2017
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 03/2017

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Jeśli dziś czwartek, to mamy wojnę – (Lotnictwo wojskowe)
Z roku na rok przybywa komercyjnych przedsiębiorstw, które zapewniają szkolenie w zakresie utrzymania gotowości operacyjnej wojska wykorzystując cywilne wyposażenie. Trend ten wynika ze stale rosnących kosztów wykorzystania specjalistycznego wyposażenia wojskowego i zasobów ludzkich do kompleksowego oraz specjalistycznego szkolenia i treningu jakiego wymaga nowoczesne uzbrojenie. W Europie tylko kilka przedsiębiorstw oferuje usługę szkolenia w utrzymaniu gotowości operacyjnej dla odbiorców wojskowych. Żadne z nich nie ma jednak tak dużej wiedzy, doświadczenia i tak różnorodnych możliwości jak Cobham Aviation Services.

Nowa odsłona przetargu na śmigłowce – (Przemysł)
20 lutego br. Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił rozpoczęcie negocjacji z trzema wykonawcami, którzy wcześniej złożyli oferty wstępne na dostawy ośmiu śmigłowców zdolnych do prowadzenia przez Wojska Specjalne misji poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych (CSAR) i ośmiu wiropłatów dla Marynarki Wojennej, przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych z jednoczesną zdolnością do prowadzenia misji ratowniczych na morzu (ZOP/SAR). W obu postępowaniach zaproszenia otrzymały: konsorcjum w składzie: PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations; WSK PZL-Świdnik S.A.; konsorcjum w składzie: Airbus Helicopters societe par actions simplifiee oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Idą zmiany na ISS – (Astronautyka)
Na 20 kwietnia zaplanowano kolejny lot załogowy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) – na pokładzie Sojuza MS-04 znajdzie się rosyjski dowódca Fiodor Jurczychin i amerykański astronauta Jack Fisher. Rosyjski statek Sojuz jest trzyosobowy, a loty dwuosobowe w ostatnich latach zdarzają się niezwykle rzadko i zazwyczaj oznaczają jakieś kłopoty.

Rozbudowa Balic w trzech aktach – (Transport)
19 grudnia 2016 w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice oficjalnie zakończono trzeci i ostatni etap rozbudowy oraz modernizacji terminalu pasażerskiego. Inwestycja ta nie tylko pozwoliła na ponad dwukrotne zwiększenie przepustowości lotniska, ale także znacząco podniosła komfort obsługi pasażerów.
Gruntowna rozbudowa terminalu była koniecznością wymuszoną przez systematyczny wzrost liczby obsługiwanych podróżnych. Balice są od lat liderem wśród polskich regionalnych lotnisk pod względem obsługiwanego ruchu pasażerskiego.

Zmodernizowany W-3 wraca do służby – (Lotnictwo wojskowe)
Zmodernizowany do wersji W-3WA śmigłowiec 0209 wylądował 22 lutego w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Powrót pierwszego z pięciu wiropłatów, które blisko trzy lata temu trafiły do zakładów lotniczych w Świdniku, rozpoczyna etap ich ponownego wdrożenia do służby nad Bałtykiem.

Czterdzieści lat walki (o przetrwanie)
Na przestrzeni ostatnich kilku lat amerykańskie wojska lotnicze już kilkukrotnie usiłowały zakończyć eksploatację samolotów szturmowych Fairchild A-10 Thunderbolt II – prawdziwego konia roboczego USAF, jeśli chodzi o bliskie wsparcie powietrzne. Mimo zaawansowanego wieku A-10, za każdym razem ogłoszeniu planów jego wycofania towarzyszyły gwałtowne burze medialne oraz wyjątkowo silny opór ze strony Kongresu USA. Ostatecznie plany wycofania musiały być za każdym razem odsuwane w czasie. To jednak tylko odroczenie egzekucji. Najnowsze plany dowództwa USAF ponownie zakładają bowiem wycofywanie pierwszych samolotów tego typu z jednostek liniowych już w 2018. Tymczasem walka na argumenty trwa, a zwolennicy utrzymania tych ponad 40-letnich maszyn w aktywnej służbie przez co najmniej kolejną dekadę wcale nie są pozbawieni szans…

Agrolotnicy zapraszają do Mielca
Kolejny 5. już Zjazd Agrolotników planowany jest w dniach 21-22 października 2017 w Mielcu. Środowisko agrolotników spotyka się regularnie co trzy lata w różnych częściach Polski.
Tym razem wybór lokalizacji zjazdu padł na Mielec, gdyż w 2017 przypada 50. rocznica pierwszego kontraktu zagranicznego, który realizowały samoloty i załogi WSK Mielec w Egipcie i Sudanie. Ta rocznica będzie więc mottem Zjazdu.

Mazurek Dąbrowskiewgo pod Górą Kościuszki – (Z wiatrem w zawody)
W styczniu nasz hymn rozbrzmiewał w Australii z powodu kolejnego tryumfu Sebastiana Kawy. Wywalczył on tam swój 11. tytuł szybowcowego mistrza świata, a po raz 24 stanął na podium Mistrzostw Świata, Europy, Igrzysk Lotniczych. Nie było tego w historii szybownictwa. Jest liderem światowej listy rankingowej.
To były bardzo trudne mistrzostwa. nie notowane od lat ulewy topiły po osie szybowce podczas dni przeznaczonych na rekonesans terenu przed mistrzostwami. Tuż przed mistrzostwami ustały deszcze i kilka dni pogody pozwalającej na osiąganie rekordowych prędkości rozbudziło u zawodników apetyty na latanie w warunkach dla których przybywają tu szybownicy z różnych stron świata. Niestety, chmury o bardzo wysokich podstawach, formowane silnymi noszeniami, zniknęły w dniu otwarcia mistrzostw i nie było ich do samego końca zawodów, choć parokrotnie przechodziły przez te okolice ulewne fronty.

Balonowe babie lato – (Z wiatrem w zawody)
Tradycją Aeroklubu Stalowowolskiego stało się organizowanie zawodów balonowych na zakończenie sezonu. W dniach 13-15 października 2016 odbyły się Zawody Balonowe Balonowe Babie Lato 2016. Patronat honorowy nad imprezą objął marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl. Piętnaście załóg balonowych stawiło się na Podkarpaciu.

22. Bal Lotników i Polskiej Obronności
Po czwartej na ranem 26 lutego zakończył się 22. Bal Lotników i Polskiej Obronności. W salach bankietowych Stadionu Legii w Warszawie zebrało się kilkuset gości związanych z polskim lotnictwem, obronnością i bezpieczeństwem. Spod balonu, który wznosił się nad murawą boiska gości powitali: Tomasz Hypki – prezes Agencji Lotniczej Altair i Włodzimierz Skalik – prezes Aeroklubu Polskiego.

Jak18 wrócił do Muzeum Sił Powietrznych – (Z kart historii)
W latach 1950., kiedy samoloty Jak-18 były masowo używane do szkolenia podstawowego pilotów wojskowych, Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 3 w Dęblinie wykonywały ich remonty. Dziś, gdy stanowią one oddział Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 w Łodzi, trafił do nich wymagający remontu zabytkowy egzemplarz Jaka-18, przeznaczony dla Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony