Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Rozporządzenie w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że obwiązuje już rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa.

Celem projektu jest dostosowanie przepisów obecnie obowiązującego rozporządzenia do zmian prawa wspólnotowego.

W 2008 r. Komisja Europejska zastąpiła obecnie obowiązujące rozporządzenie ustanawiające środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego dwoma aktami prawnymi: rozporządzeniem Komisji ustanawiającym środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego oraz decyzją Komisji ustanawiającą dodatkowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.
Zakres merytoryczny obu dokumentów pokrywa się całkowicie z dotychczasowym rozporządzeniem 622/2003, nie dodając żadnych nowych rozwiązań.

W projekcie rozporządzenia zostały zawarte regulacje zgodne z ratyfikowaną przez Rzeczpospolitą Polską Konwencją o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym podpisaną w dniu 7 grudnia 1944 r. w Chicago (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212, z późn. zm.) oraz postanowieniami Aneksu 17 Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) z uwzględnieniem szczegółowych wytycznych Doc. 8973/6 ICAO w omawianym zakresie.

Nowelizowane rozporządzenie dodaje kategorie osób mogących wejść do strefy zastrzeżonej, gdyż aktualnie zgodnie z przepisami nie mógł się w niej znaleźć członek załogi (np. pilot), który nie posiadał CMC - Crew Member Certificate. Wystawienie takiego dokumentu dla załóg jest coraz bardziej powszechne, jednakże nie jest obowiązkowe, tak więc zdarzają się w portach lotniczych załogi nieposiadające tego dokumentu, co nie jest niezgodne z prawem. W związku z powyższym celowym jest poprawienie przedmiotowych zapisów, aby wyeliminować wyżej wymienioną niekonsekwencję i ujednolicić stan formalnoprawny z rzeczywistym funkcjonowaniem portu,

Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 187 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony