Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu świętują 10. rocznicę prywatyzacji

Śmigłosce S-70i i samoloty M28 (fot. PZL Mielec)

PZL Mielec to jedna z czołowych firm lotniczych w Polsce.

Ponad 1.700 pracowników Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu świętuje 10. rocznicę prywatyzacji, w wyniku której zakłady stały się własnością producenta helikopterów firmy Sikorsky, która należy obecnie do koncernu Lockheed Martin. Sikorsky i jego poprzednia spółka-matka, United Technologies, kupiła akcje PZL Mielec od polskiego rządu w marcu 2007 roku.

Po prywatyzacji i inwestycjach wartych 150 milionów dolarów, które miały na celu unowocześnienie produkcji i wyposażenia zakładu, sprzedaż PZL Mielec wzrosła pięciokrotnie. Powstające tu kabiny, pylony i stożki trafiają do fabryki Sikorsky w Stanach Zjednoczonych, gdzie są wykorzystywane do produkcji helikoptera Black Hawk. Jednocześnie mieleckie zakładach wyprodukowały 40 śmigłowców BLACK HAWK w wersji S-70i dla siedmiu klientów międzynarodowych. PZL Mielec są obecnie jednym z największych eksporterów z branży obronnej w Polsce.

Obok pracowników zatrudnionych bezpośrednio w mieleckiej fabryce, ponad 5.000 innych osób pracuje w firmach wchodzących w skład polskiego łańcucha dostaw Polskich Zakładów Lotniczych. Wiele z nich jest zlokalizowanych w Dolinie Lotniczej, której PZL Mielec są ważną częścią.

Zaangażowanie okazywane przez Sikorsky i Lockheed Martin pozwoliło PZL Mielec pozostać zdecydowanie polską firmą, która jest dobrze przygotowana do konkurowania w skali globalnej.

Od czasu prywatyzacji byliśmy świadkami przekształcenia PZL Mielec w nowoczesne przedsiębiorstwo, które jest dziś jedną z czołowych fabryk lotniczych w Polsce przyczyniającą się wydatnie do generowania zysków z eksportu dla polskiej gospodarki – powiedział Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny PZL Mielec.

Od prywatyzacji odnotowaliśmy znaczący wzrost i rozwój – dodał. – Jesteśmy dumni z tego, że jako firma możemy zaoferować śmigłowiec wojskowy Ministerstwu Obrony Narodowej, by wesprzeć jego potrzeby w zapewnieniu bezpieczeństwa kraju. Uzyskanie tego kontraktu to bardzo ważna część naszej strategii rozwoju.

Śmigłowiec BLACK HAWK produkowany dziś w Polsce jest elastyczną platformą wojskową, która może spełnić wymagania klientów, jeżeli chodzi o szeroki wachlarz obecnych i przyszłych misji, takich jak działania obserwacyjne i zwiadowcze, operacje specjalne, bliskie wsparcie powietrzne dla oddziałów lądowych, zbrojna eskorta oraz działania ofensywne.

PZL Mielec stał się dla Sikorsky i Lockheed Martin centrum doskonalenia oraz innowacji w dziedzinie rozwoju, projektowania oraz produkcji zaawansowanych struktur lotniczych, w tym tworzenia struktur kompozytowych. We współpracy z polskimi uczelniami i przemysłem, w ramach programu nadzorowanego przez polski rząd, PZL Mielec chcą wykształcić pokolenie doświadczonych inżynierów i techników, którzy pomogą umocnić pozycję polskiego przemysłu lotniczego na globalnym rynku.

Przejęcie Sikorsky przez Lockheed Martin w listopadzie 2015 zwiększyło również wachlarz możliwości sprzedażowych dwusilnikowego samolotu turbośmigłowego M28 na całym świecie. Trwające właśnie dwumiesięczne tournée pokazowe po Ameryce Łacińskiej i Karaibach, ma na celu zademonstrowanie możliwości tego lekkiego samolotu transportowo-pasażerskiego, który sprawdza się szczególnie dobrze na krótkich, nieutwardzonych pasach startowych.

Źródło: PZL Mielec
comments powered by Disqus