Przejdź do treści
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Liczba obsłużonych operacji, ruch GA i możliwości operacyjne lotnisk regionalnych (sty-lis 2011)

Pomimo odnotowanych w październiku i listopadzie 2011 spadków ruchu lotniczego w wielu Państwach Europy, w Polsce w listopadzie 2011 utrzymywał się wzrost ruchu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej w stosunku do roku 2010. Wzrost w polskiej przestrzeni powietrznej jest jednym z najwyższych w Europie i jest stymulowany przez niskie opłaty nawigacyjne, które PAŻP pobiera od przewoźników.

Zależnie od pory roku, codziennie na polskim niebie obsługiwanych jest od 1300 do 2100 lotów kontrolowanych. Z polskich lotniskach korzysta codziennie od 300 do 600 samolotów.

Wliczając operacje GA (głównie wielokrotne podejścia), PAŻP obsłużyła w czasie 48 tygodni roku 2011 rekordową liczbę 650 707 operacji. (Szczegółowe dane)

W całym roku 2011 PAŻP prognozuje wykonanie na wszystkich lotniskach regionalnych (bez Warszawy) około 160 000 operacji komunikacyjnych (dla analiz pojemności lotniska liczone są oddzielnie starty i lądowania statków powietrznych, których PAŻP spodziewa się obsłużyć ok. 80 000).

Zakładając, że lotniska regionalne (bez Warszawy) czynne byłyby tylko 18 godzin na dobę i 7 dni w tygodniu, ich możliwości operacyjne obsługi operacji lotniczych wynoszą obecnie około 600 000 w roku. Przy założeniu pracy lotnisk regionalnych przez 24 godziny na dobę (bez ograniczeń nocnych) te możliwości rosną do ok. 790 000 operacji.

Są to dane szacunkowe, nie uwzględniające ograniczeń pogodowych oraz sytuacji awaryjnych, ale biorąc pod uwagę takie ograniczenia i ich wielkości zanotowane w ostatnich latach, można przyjąć że podane wyżej wartości powinny być zmniejszone o maksymalnie 1 % z tych powodów. Maksymalne pojemności mogą być wykorzystane w 100% w przypadku kiedy po stronie obsługi lotniskowej (handling, przepustowość terminala, system komunikacji około lotniskowej) występuje odpowiednia gotowość operacyjna i przepustowość/pojemność.

Ceny usług PAŻP – Unit Rate = 35,81 EURO.
Stawka Unit Rate ER (en-rute), pobierana przez PAŻP za przelot w polskiej przestrzeni powietrznej należy do najniższych w Europie! Tabela jednostkowych stawek opłaty trasowej obowiązujących w listopadzie 2011 r. jest załączona do niniejszej informacji (przyjęty przez Eurocontrol kurs wymiany to 4,34932 PLN za Euro).

0,7 (czyli 42 sekundy!) minuty opóźnienia na lot – rekordowa punktualność na polskim niebie.

PAŻP zapowiadała, że w 2011 roku obniży średnie opóźnienie przypadające a operację lotniczą poniżej minuty. Po analizie danych za 11 miesięcy przewidywane średnie opóźnienie w roku 2011 wyniesie ok. 0,7 min/lot (42 sekundy)!

Dzięki osiągniętym przez PAŻP efektom w zakresie poprawy efektywności operacyjnej, w przestrzeni powietrznej Polski generowanych jest jedynie około 2,5% wszystkich opóźnień jakie do końca roku 2011 wygenerowane zostaną w całej przestrzeni Europy.

Informacje dot. ruchu lotniczego i opóźnień we wcześniejszych okresach:
Ostatni raport EUROCONTROL - 17.11.2011
Komunikat Komisji Europejskiej: „Istnieje ryzyko nasycenia europejskiej przestrzeni powietrznej i portów lotniczych w Europie” - 28.11.2011
Średnie opóźnienie poniżej minuty – rekordowa punktualność na polskim niebie

FacebookTwitterWykop

Nasze strony