Przejdź do treści
Konsultacje społeczne PAŻP

Konsultacje społeczne PAŻP projektu wprowadzenia stref TRA w rejonie FIR EPWW

Informujemy, iż Polska Agencja Żeglugi Powietrznej skierowała do konsultacji społecznych projekt wprowadzenia stref TRA na potrzeby prowadzenia działań w ramach szkoleń lotniczych w rejonie FIR EPWW. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu. Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu.

Użytkownicy przestrzeni powietrznej mają 30 dni na zapoznanie się z przedmiotowym projektem zmian oraz na przesłanie do PAŻP komentarzy/uwag w zakresie planowanego do wdrożenia projektu. Termin zakończenia konsultacji to 18.12.2014 r., natomiast wprowadzenie zmian planowane jest na kwiecień 2015 r.


CEL

Celem przedmiotowej zmiany jest wprowadzenie stref TRA  na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych przez OKL Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej zarządzającej lotniskiem Depułtycze Królewskie oraz przez Aeroklub Koszalin z lądowiska Koszalin - Zegrze Lotnisko (EPKZ).


STAN OBECNY:

Ośrodek Kształcenia Lotniczego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie jest zarządzającym lotniskiem Depułtycze Królewskie. W ramach swojej działalności OKL należący do szkoły prowadzi szkolenia teoretyczne i praktyczne do licencji pilota samolotowego turystycznego – PPL(A), zawodowego – CPL(A), linowego – ATPL(A), zawodowego śmigłowcowego - CPL(H) oraz do uzyskania następujących uprawnienia– IR(A), na samoloty wielosilnikowe - MEP(L) oraz do lotów VFR w nocy - VFR Night. Lotnisko Depułtycze Królewskie zlokalizowane jest w przestrzeni niekontrolowanej w południowowschodniej części sektora FIS Warszawa na wschód od strefy TSA 04D której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości 5500ft-FL245.  W strefie TSA wykonywane są głównie loty szkolne z lotniska w Dęblinie.
  
Głównym użytkownikiem lądowiska Koszalin - Zegrze Lotnisko (EPKN) jest Aeroklub Koszaliński który w roku 2015 planuje zwiększenie prowadzonych szkoleń lotniczych obejmujących szkolenia szybowcowe do licencji PL (G) – loty za wyciągarką i samolotem holującym, szkolenia pilota samolotowego ultralekkiego oraz loty PG/PPG.   

Na obu lotniskach planowane jest również wykonywanie skoków spadochronowych.

Ośrodek Kształcenia Lotniczego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie oraz Aeroklub Koszaliński zwrócili się do OPS z wnioskiem o wydzielenie stref TRA na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych.


UZASADNIENIE – SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZMIAN

Wprowadzenie strefy TRA 14 na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych przez OKL Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej zarządzającej lotniskiem Depułtycze Królewskie (EPCD).

Strefa TRA 14 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej  do FL95, powyżej w sektorze ACC R  do FL145.  W zakresie wysokości 5500ft do FL145 strefa jest kolizyjna ze strefą TSA 04D której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości 5500ft – FL 245. Strefa nie jest kolizyjna z trasą lotów wojskowych MRT 2.


Loty w strefie TRA 14 wykonywane będą zgodnie z przepisami dla lotów VFR i  będą się odbywać z prędkościami zapewniającymi możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym aby uniknąć kolizji z ruchem poza strefą. Operacje będą wykonywane z dala od przydzielonych granic strefy, bez ich naruszania.  Strefa będzie zamawiana i aktywowana zgodnie zasadami FUA (ASM2/ASM3). Użytkownik pozostaje zobowiązany do zamawiania takiego przedziału wysokości jaki faktycznie będzie wykorzystywany.

W przypadku zgłoszenia jednoczesnej aktywności strefy TRA 14 i TSA04 D stosowana jest zasada, że ASM3 informuje użytkownika wojskowego o aktywności strefy TRA 14, a użytkownik wojskowy strefy TSA jest zobowiązany do utrzymania dystansu poziomego 3.5 NM lub 500ft od granic strefy TRA lub z dala od granic w zależności rodzaju lotów (IFR/VFR) - zgodnie z zapisem w AIP Polska ENR 2.2.2 pkt. 7.7:

„W przypadku wykonywania lotów w TSA/TRA/EA, wewnątrz których znajduje się aktywna strefa ATZ/MATZ, trasa MRT lub inna wysegregowana struktura (w których organizatorem działań jest inny użytkownik przestrzeni), użytkownik stref TSA/TRA/EA ma obowiązek wykonywania lotów:
z zachowaniem odległości poziomej nie mniejszej niż 3,5 MN od granic aktywnej strefy innego użytkownika lub z zachowaniem odległości pionowej wynoszącej:

a)  - 500 ft w przypadku lotów poniżej FL 290;
     - 1500 ft w przypadku lotów na i powyżej FL 290;

b)  lub z dala od granic aktywnej strefy innego użytkownika, jeżeli loty odbywają się zgodnie z przepisami VFR poniżej 250kt IAS, z prędkościami zapewniającymi możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym, aby uniknąć kolizji;

c)   lub na warunkach ustalonych na poziomie ASM1.

Zaplanowana strefa nie koliduje  z ruchem prowadzonym z innych sąsiednich lotnisk/lądowisk (operacje startów, lądowań, opublikowanymi procedurami podejść. Strefa nie będzie również kolidować z dolotami odlotami do/z lotniska Lublin. Strefa TRA 14 będzie aktywowana do wysokości FL145 jedynie w przypadku wykonywania skoków spadochronowych. W pozostałym czasie maksymalna wysokości aktywacji wynosić będzie 5500ft AMSL.

Wprowadzenie strefy TRA 05 na potrzeby zabezpieczenia działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych przez Aeroklub Koszalin z lądowiska Koszalin - Zegrze Lotnisko (EPKZ).

Strefa TRA 05 została wydzielona z przestrzeni niekontrolowanej  do FL95, powyżej w sektorze ACC B  do FL145. W zakresie wysokości FL095 do FL145 strefa jest kolizyjna ze strefą TRA 51 przeznaczoną na wykonywanie oblotów technicznych której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości FL095 – FL 375.



Podobnie jak w przypadku strefy TRA 14, loty w strefie TRA 05 wykonywane będą zgodnie z przepisami dla lotów VFR i  będą się odbywać z prędkościami zapewniającymi możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym aby uniknąć kolizji z ruchem poza strefą. Operacje będą wykonywane z dala od przydzielonych granic strefy, bez ich naruszania. Strefa została zaprojektowana w taki sposób aby na lądowisku EPKZ mogły być wykonywane podejścia małych samolotów pasażerskich CAT A  zapewniając 5NM odległości od THR RWY 07/25. Strefa będzie zamawiana i aktywowana zgodnie zasadami FUA (ASM2/ASM3). Użytkownik pozostaje zobowiązany do zamawiania takiego przedziału wysokości jaki faktycznie będzie wykorzystywany.

W przypadku zgłoszenia jednoczesnej aktywności strefy TRA 05 i TRA 51 stosowana jest zasada, że priorytet posiada strefa TRA 51 o ile nie ustalono inaczej na poziomie ASM 1. Zaplanowana strefa nie koliduje  z ruchem prowadzonym z innych sąsiednich lotnisk/lądowisk (operacje startów, lądowań, opublikowanymi procedurami podejść.

W obydwu przypadkach zaproponowane przez użytkowników granice stref TRA zostały poddane szczegółowej analizie i odpowiednio zoptymalizowane do niezbędnego minimum niezbędnego do prowadzonych działań.


UZASADNIENIE

W obydwu przypadkach wprowadzenie strefy TRA ma na celu zabezpieczenie działań prowadzonych w ramach szkoleń lotniczych tj. czasowe oddzielenie ruchu szkolnego od ruchu GA. Wprowadzone strefy mają nie tylko zabezpieczać szkolne operacje startów i lądowań, wykonywanie kręgów nadlotniskowych ale również odległe od lotniska/lądowiska strefy pilotażu.

Dodatkowe uzasadnienie stanowi:

•    średnia roczna ilość operacji wykonywanych z lotniska Depułtycze Królewskie – ok.5000.
•    planowana na rok 2015 działalności Aeroklubu Koszalińskiego obejmująca 200 godz., 400 godz.

Na samolotach UL, skoki spadochronowe oraz loty PG/PPG zależnie od zainteresowania.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop

Nasze strony