Przejdź do treści
Kompozyty konstrukcyjne. Nowy kierunek lotniczy na Politechnice Rzeszowskiej (fot. M.Misiakiewicz/ PRz)
Źródło artykułu

Kompozyty konstrukcyjne. Nowy kierunek lotniczy na Politechnice Rzeszowskiej

Siedemnastu pracowników firmy PZL Mielec rozpocznie wkrótce studia z zakresu konstrukcji kompozytowych. To efekt umowy zawartej między mieleckimi zakładami i rzeszowską uczelnią techniczną.

30 września 2016 r. Politechnika Rzeszowska, jedyna uczelnia w regionie ze statusem uniwersytetu technicznego zawarła, umowę o współpracy z firmą PZL Mielec – spółką zależną Sikorsky Aircraft Corporation. Porozumienie dotyczy utworzenia studiów podyplomowych z dziedziny konstrukcji kompozytowych. Ma to na celu rozszerzenia współpracy Politechniki Rzeszowskiej (w tym przypadku głównie Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa) z jednym z liderów polskiej branży lotniczej jakim są mielecki zakłady.

Historia współpracy PZL Mielec z różnymi uczelniami jest bogata, ale ta dzisiejsza umowa jest ważna również dla rozwoju rynku lotniczego w naszym regionie. Na okoliczność przygotowaliśmy statystyki dotyczące zatrudnienia absolwentów Politechniki Rzeszowskiej w naszej firmie. Od 2012 r. zatrudniliśmy ich prawie stu i nadal będziemy korzystać z pomocy Politechniki. Tym razem w zakresie kształcenia pracowników. Ta umowa otwiera nam nowy rozdział w funkcjonowaniu firmy, ponieważ PZL Mielec po raz pierwszy zamawia kształcenie pracowników w określonym temacie – mówił Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec.

Siedemnastu pracowników PZL Mielec będzie mogło doskonalić wiedzę w zakresie kompozytów na studiach podyplomowych w rzeszowskiej uczelni. W opracowaniu programu studiów uczestniczyli naukowcy z Politechniki Rzeszowskiej, inżynierowie z mieleckich Zakładów i amerykańskiego Sikorsky Aircraft, na czele z Mikiem Ambrosem, wiceprezesem ds. projektowania i inżynieringu. Mike Ambrose podczas podpisywania umowy o uruchomieniu studiów wyraził słowa uznania dla inżynierów z Politechniki Rzeszowskiej, których wykształcenie odpowiada zapotrzebowaniu PZL Mielec, a co za tym idzie potrzebom firmy Sikorsky Aircraft Corporation. Mówił, że uruchomienie studiów podyplomowych o kompozytach na Politechnice Rzeszowskiej to kolejny krok w podniesieniu jakości kształcenia obecnych i przyszłych inżynierów zatrudnianych m.in. przez ten mielecki zakład. – Wierzę, że to pozwoli na konkurencyjność uczelni i firmy na rynku międzynarodowym – podkreślał wiceprezes.


(fot. M.Misiakiewicz/ PRz)

Obecnie w przemyśle lotniczym i obronnym materiały kompozytowe staje się coraz ważniejsze. Ich właściwości znajdują zastosowanie w helikopterach, samolotach biznesowych i statkach kosmicznych. Rynek lotniczy poszukuje produktów coraz lżejszych, a jednocześnie wytrzymałych i wydajnych.

W ubiegłym roku zasygnalizowano nam potrzebę utworzenia studiów w tym obszarze. Opracowaliśmy więc program studiów zgodny z zapotrzebowaniem rynku. Studia o kompozytach konstrukcyjnych będą trwały dwa semestry. Na każdy jest zaplanowane po 125 godzin. Zajęcia w większości będą ćwiczeniowe, praktyczne. Sam program studiów będzie zawierał zagadnienia ogólne związane z budową kompozytów, ich właściwościami, obliczeniami wytrzymałościowymi, ale także dotyczył zagadnień przemysłowych związanych m.in. z technologią przetwórstwa, kształtowaniem struktur kompozytowych, monitorowaniem stanu struktur kompozytowych co w lotnictwie jest bardzo istotne – informował prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp, dziekan Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej.

Współpraca Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem to nie tylko na prowadzenie badań naukowych na zlecenie, opracowywanie patentów i wdrożeń, lecz także prowadzenie studiów doktoranckich i podyplomowych m.in. dla pracowników firm. – Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu są jednym z naszych stałych partnerów, a dzisiejsza umowa jest dowodem naszej wieloletniej współpracy” – mówił prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej. Ponadto zauważył także potrzebę zintensyfikowania tempa wejścia pomysłów opracowywanych na uczelniach do zakładów produkcyjnych. – Ta umowa to jeden z wyników programu sektorowego NCBiR pn. INNOLOT. Mieleckie Zakłady wygrały konkurs na rozwój technologii kompozytowych, ale aby móc kompleksowo go realizować, potrzebujemy specjalistycznie wykwalifikowanych inżynierów – uzupełniał Bogdan Ostrowski, dyrektor techniczny PZL Mielec.

KH

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony