Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 10/2015
Źródło artykułu

Październikowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Październikowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

WT-10 Trio – nim nadejdzie Advantic
W Polsce doskonale znany jest słowacki WT-9 Dynamic - szybka, dwuosobowa konstrukcja napędzana ekonomicznym silnikiem Rotax 912. Czego jej użytkownikom brakuje? Chyba tylko tego, by zabrać na pokład trzecią osobę... Tu z pomocą przychodzi WT-10 Trio – zupełnie nowy samolot Tadeusza Wali – konstruktora Dynamika. Mieliśmy już okazję się nim przelecieć – na gorąco dzielimy się wrażeniami. Trio zachowuje najlepsze cechy Dynamika i zapowiada już swojego następcę – w pełni czteroosobowy samolot Advantic.

Mój niezamierzony wlot w IMC
Przed nami jesienne mgły. Znalezienie się podczas lotu po raz pierwszy w prawdziwej mgle to zwykle zaskakujące doświadczenie. Łatwo stracić głowę, a wtedy jest się już tylko o krok od tragicznych następstw. O swoich doświadczeniach z tegorocznej jesieni, o tym, co może nas zaskoczyć i o czym trzeba pamiętać pisze Andrzej Kurek.

Z lotu VFR na IFR i odwrotnie
Kolejny temat bardzo na czasie, bliski pilotom General Aviation. Pogorszenie pogody podczas lotu to najczęstszy powód przejścia do lotu według IFR. Jak to robić w przestrzeni klasy G, o czym trzeba pamiętać – przedstawia Magdalena Rekść-Kopyłowicz – informator FIS Gdańsk.

Standardy szkolenia i egzaminowania
Co szwankuje w polskim General Aviation? Już jakiś czas temu zespół Latajmy Bezpiecznie wskazał, że kluczowym elementem jest standaryzacja procesu szkolenia. Może warto więc się przyjrzeć rewolucji jaka dokonuje się teraz w tej kwestii w USA. Tam postanowili właśnie ulepszyć coś, co przez lata wydawało nam się niedoścignionym wzorcem. Nowy dokument ACS – „Airmen Certification Standards” polecamy szkoleniowcom i egzaminatorom w Polsce  jako gotową „ściągę” do stosowania. A może też ULC skorzysta z niego i udoskonali swoje wytyczne dla egzaminatorów?

Za sterami czarnego Bella - rozmowa z Marią Muś
Gdy czarny Bell 427 pojawia się na którymś z lotnisk w Polsce, swoją sylwetką “jak z amerykańskiego filmu” przyciąga wzrok miłośników lotnictwa. Wielu z nich zapewne zastanawia się jak to by było zasiąść za jego sterami. A jak się nim lata? – zapytaliśmy o to jego pilota.

Wyspa wśród lazuru
Dwa Dynamiki, Sardynia, błękit nieba... Wbrew pozorom przygotowanie lotu po zagranicznych lotniskach nie jest sprawą trudną. Jak zaplanować trasę wokół Sardynii i które lotniska są przyjazne General Aviation, pisze Mariusz Stajewski.

Z dwulatkiem w niebo
Pierwszy lot ze swoim dzieckiem jest przeżyciem zarówno dla rodzica-pilota, jak i dla malucha. Jak zaplanować pierwszy lot razem i jak nie zrazić dziecka do latania, opisuje w oparciu o swoje doświadczenia Łukasz Jachowicz.

Kiedy V1, kiedy VR
Dominik Punda kolejny raz przekonuje, że przenoszenie pewnych standardów z dużego lotnictwa do General Aviation jest dobrą praktyką. W tym numerze omawia V1 i VR, czyli pojęcia: prędkość decyzji i prędkość rotacji.

JetRanger - reinkarnacja
We wrześniu w podwarszawskim Konstancinie zaprezentowano następcę bestsellerowego śmigłowca Bell 206 JetRanger – model 505 JetRanger X. Kompozytowa kabina, nowy silnik i w pełni cyfrowa awionika – to techniczne znaki naszych czasów. Czy dadzą nowemu JetRangerowi mocną pozycję na rynku?

Śmigłowcowy matecznik
Polskie Zakłady Lotnicze w Świdniku to firma o wieloletniej tradycji, dzięki której Polska jest jednym z niewielu krajów świata, w których produkuje się śmigłowce. Jak radzi sobie dziś, po przejęciu przez koncern AgustaWestland? W październikowym PLAR relacja z naszej wizyty w fabryce.

Wysokie loty w Białej Podlaskiej
Od niedawna na lotnisku tym dostępna jest nowa wyciągarka szybowcowa, umożliwiająca hole na wysokość około 1000 m. O dniu dzisiejszym tego olbrzymiego, niegdyś wojskowego lotniska i planach na jego ożywienie pisze Roman Peczka.

Wróćmy nad jeziora
Co roku Mazury Air Show gromadzi rzesze entuzjastów lotnictwa, za każdym razem prezentując nowe atrakcje. Co ciekawego można było zobaczyć w tym roku – przeczytacie w relacji Miłosza Rusieckiego.

Radom Air Show – największy w Polsce
200 tysięcy widzów, statki powietrzne i zespoły z całej Europy oraz doskonałe przygotowanie imprezy – oto w telegraficznym skrócie Radom Air Show 2015. Szczegółowa relacja w październikowym PLAR.

W Northolt
Jednym z miejsc obchodów 75-lecia Bitwy o Anglię na Wyspach Brytyjskich było lotnisko w Northolt, na którym podczas wojny stacjonował legendarny Dywizjon 303. Przedstawiciel PLAR był świadkiem uroczystości, w których wzięli udział piloci z walczących wówczas jednostek.

Gorące Mistrzostwa
XXXI Balonowe Mistrzostwa Polski były gorące – zarówno pod względem rywalizacji, jak i prawdziwie tropikalnych temperatur, które jednak nie przeszkodziły w rozegraniu imprezy. W październikowym Przeglądzie relacja z nałęczowskich zawodów.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o mgle, na spotkanie z którą każdy pilot powinien się przygotować oraz felieton Piotra Długiewicza nawiązujący do tematu przechodzenia z VFR do IFR i odwrotnie.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony