Lutowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 02/2016

Lutowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Rejestr polskich statków powietrznych 2016
Początek roku to dobry moment na podsumowanie kondycji lotnictwa w Polsce. W poprzednim numerze analizowaliśmy ilość lotów w przestrzeni niekontrolowanej. W tym skupiamy się na liczbie statków powietrznych zarejestrowanych w naszym kraju. Który typ samolotu jest najliczniejszy w polskim rejestrze, a który w ewidencji ultralajtów? Jakich typów przybywa najszybciej? Jaka jest struktura własnościowa, i wreszcie - czy z roku na rok statków powietrznych w Polsce przybywa czy ubywa? Do wielu ciekawych wniosków dojdziemy studiując obszerny raport Jerzego Liwińskiego w lutowym numerze Przeglądu Lotniczego.

Carbon Cub SS - on nie lata, on lewituje!
Wygląda klasycznie jak jego protoplasta Piper Cub, ale jest zbudowany w nowoczesnej technologii, jest bardzo lekki i ma olbrzymi nadmiar mocy dzięki silnikowi Titan 180 KM, z której to cechy trzeba się nauczyć korzystać. Do tego pływaki z chowanym kołowym podwoziem, na którym odrywa się od ziemi po 30 m rozbiegu. A do tego pozwala wykonywać podejścia na ILS... Jak się tym uniwersalnym samolotem lata - opisuje Keith Wilson.

KTP - raz na rok?
Popularne "KTP", czyli Kontrola Techniki Pilotażu to rutynowy lot sprawdzający wykonywany raz do roku w obecności instruktora zwykle przed początkiem sezonu. KTP kojarzy się zwykle z aeroklubami. A co z pilotami niezrzeszonymi w klubach? Czy KTP ich dotyczy? Jaki jest obecny stan przepisów, które to zagadnienie regulują - wyjaśnia instr. Janusz Boczoń.

Na całej połaci śnieg...
Zimowy lot widokowy może dostarczyć wiele wizualnych przyjemności, zwłaszcza gdy po długich tygodniach szarugi spadnie wyczekiwany śnieg i przyjdzie wyżowe słońce. Kto tej zimy nie miał szczęścia latać w zimowym pejzażu - niech nadrobi oglądając klimatyczne zdjęcia nadesłane przez naszych Czytelników.

Słuchawki aktywne
Czym kierować się przy wyborze słuchawek pisaliśmy w PLAR 4/15. Zazwyczaj uczniowie - piloci wybierają słuchawki pasywne. Za aktywnymi rozglądają się piloci którzy już mają nieco doświadczenia. O zaletach i funkcjonalnościach słuchawek z aktywnym tłumieniem a także o tym czy muszą być drogie, piszemy na przykładzie popularnych słuchawek aktywnych Navcomm NC-100 BT ANR.

De Havilland Moth. Poczuj lata 20.
DH.60 Moth to lekki sportowy samolot, który po pierwszej wojnie światowej miał popularyzować lotnictwo w Wielkiej Brytanii. Dziś lot takim zabytkiem to wyjątkowe doświadczenie i swoista podróż w czasie. Pozwala na przeniesienie się w świat zupełnie innej techniki lotniczej i doznań pilotażowych, które były codziennością pionierów lotnictwa sprzed prawie 90 lat. O pilotowaniu prawdziwego oldtimera pisze Francis Donaldson.

Zakup z pomysłem
Prosta historia trzech pilotów, skupionych wokół lądowiska w Wisznicy, którzy wiele zyskali kupując sobie sobie samoloty jednocześnie i jednego typu. I teraz co jakiś czas na częstotliwości Warszawa Informacja słychać jak na wschodzie Polski cieszą się lataniem ganiając się w powietrzu aż do FL95.

Captain speaking
W cyklu felietonów Jarosława Czaplickiego, pilota Boeinga 737, w tym miesiącu kapitańska opowieść o służbach kontroli lotów na trasach afrykańskich i momencie kiedy - choć dla wielu zabrzmi to jak herezja - rozsądek bierze górę nad poleceniami kontrolera...

Pilot wojskowy w cywilu - uznawanie kwalifikacji
Gdy pilot zdobywa uprawnienia i doświadczenie w lotnictwie państwowym, a następnie chce wykonywać loty w lotnictwie cywilnym, musi spełnić szereg wymogów. Radca prawny Paweł Szarama opisuje jak wygląda ów proces konwersji i czemu on tak naprawdę służy.

Na pokładzie latającego czołgu
Tym razem Filip Modrzejewski koresponduje z wnętrza brzucha Mi-24, podczas ćwiczebnego lotu nad Mazurami. Polskie Mi-24 to nie tylko odległe misje gdzieś w Afganistanie. To także operacje szybkiego reagowania na terenie naszego kraju.

W muzeum techniki
Są takie muzea, w których można spędzić długie godziny i wcale nie czuje się upływu czasu. Jednym z nich jest berlińskie muzeum techniki. Znajdziemy tu sporą część najważniejszych samolotów świata, nie wspominając o kolekcji silników lotniczych z czasów II wojny światowej i przekroju silnika diesla stosowanego w łodziach latających Dorniera z dwoma tłokami na cylinder... Tych zaś, którzy w młodości, bawili się kolejką elektryczną ucieszą znajome kształty w jednej z pozostałych kolekcji tego fascynującego muzeum. Dla każdego coś miłego!

Złoto wśród zboczy i burz
Rieti było dla polskich szybowników zawsze pechowe. Tę złą passę przełamał wreszcie Łukasz Błaszczyk zdobywając złoty medal w klasie standard na 18. Szybowcowych ME. Nie przypadkiem - szczegółowo opisuje jak do tego dochodził. Relacja z samego środka sportowej walki pod włoskim niebem, to także potężna dawka praktycznej wiedzy dla początkujących zawodników szybowcowych.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o zimowym lataniu i felieton Piotra Długiewicza o tym, że rzadko winna jest maszyna, a najważniejsze dla bezpieczeństwa są konkretne decyzje pilota, przy czym decyzja o zaniechaniu lotu też może być dobra.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus