Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 639/09 PKBWL

Ukazał się Raport Końcowy nr 639/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący zdarzenia lotniczego samolotu Socata Rally 235 E-D, które miało miejsce na lotnisku Radom/Piastów (EPRP) 09 sierpnia 2009 r. godz. 11:20 (LMT). W wyniku wypadku załoga nie odniosła żadnych obrażeń. Statek powietrzny został uszkodzony.

W dniu 9 sierpnia 2009 r. ok. godz. 11:20 pilot samolotowy turystyczny rozpoczął kołowanie z przed hangaru w kierunku pasa w użyciu. Ze względu na odbywające się w tym dniu 6 Mistrzostwa Europy w Akrobacji Samolotowej i związany z tym intensywny ruch lotniczy na lotnisku poproszono pilota samolotu o szybkie przekołowanie.

Przed pokołowaniem do pasa pilot zamknął przepustnicę. Przy silniku pracującym na wolnych obrotach i przy dużej prędkości goleń przedniego podwozia uległa złamaniu, przód samolotu obniżył się a śmigło zawadziło o ziemię. Samolot zatrzymał się oparty na dolnej części maski silnika. Nikt nie odniósł obrażeń.

Podczas oględzin przełomów elementów goleni przedniego podwozia nie znaleziono oznak pęknięć zmęczeniowych. W związku z tym z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że złamanie goleni nastąpiło na skutek wystąpienia znacznej siły działającej w poziomie. W bezpośrednim sąsiedztwie miejsca zaistnienia zdarzenia, wskazanym przez dowódcę SP, nie stwierdzono istnienia na murawie lotniska znacznych dziur, zagłębień lub innych nierówności, które mogły być przyczyną złamania przedniej goleni samolotu.

Po wypadku stwierdzono, że w kole przedniego podwozia brak jest powietrza, co mogło być niezauważone podczas przeglądu przedlotowego. Znaczna siła działająca na goleń przedniego podwozia mogła powstać również na skutek spadku wartości ciśnienia powietrza w oponie koła przedniego, połączonego z wkołowaniem, przy dużej prędkości samolotu na nieznaczną nierówność murawy lotniska.

Prawdopodobną przyczyną wypadku było wpadniecie przedniego koła, przy niedostatecznym ciśnieniu w oponie, w nierówność murawy lotniska co spowodowało powstanie dużej siły działającej w poziomie na goleń przedniego podwozia i jej złamanie, a w konsekwencji doprowadziło do innych uszkodzeń samolotu.

Komisja zwraca uwagę na konieczność dokładnego przeprowadzania przeglądu przedlotowego.

Całość Raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony