Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wojewoda włączy się w rozmowy ws. tunelu przy lotnisku w Pyrzowicach

03.07. Katowice (PAP) - Wojewoda śląski zaangażuje się rozmowy między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, władzami portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach a koncesjonariuszem autostrady A1, dotyczące wyboru metody budowy tunelu autostradowego w rejonie lotniska - poinformowało biuro prasowe wojewody.Jak poinformował PAP w piątek dyrektor wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Igor Śmietański, chodzi o wybór rozwiązania technicznego, które pozwoliłoby na powstanie autostrady w pobliżu lotniska, a jednocześnie nie zakłóciłoby jego funkcjonowania w czasie budowy trasy i nie zamknęłoby możliwości jego rozbudowy. Sprawa dotyczy odcinka autostrady A1, który ma pobiec skrajem pyrzowickiego lotniska, kilkaset metrów od pasa startowego. Zgodnie z planami trasa ma tam przebiegać w 120-metrowym tunelu, który nie będzie przeszkadzał w startach i lądowaniach samolotów. Problemem może natomiast okazać się wybrana metoda jego budowy.Jeżeli tunel powstanie tańszą metodą odkrywkową, sprzętbudowlany i prace wykonywane na powierzchni uniemożliwią wykorzystanie pasa startowego na całej długości. Trzeba będzie go skrócić, co z kolei - przy uwzględnieniu przepisów lotniczych - uniemożliwi lądowania np. większych lub cięższych maszyn czy operacje przy złej widoczności.Dlatego władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), do którego należy lotnisko w Pyrzowicach, opowiadają się za rozwiązaniem, by tunel został wydrążony metodą górniczą. Jest ona bezpieczna dla ruchu lotniczego, lecz nawet dwukrotnie droższa niż odkrywkowa. Rozmowy w tej sprawie trwają od wielu tygodni.Tunel będzie częścią odcinka A1, który do 2014 r. połączy planowany prawie dwa kilometry od lotniska w Pyrzowicach węzeł tej autostrady (budowanej już od granicy z Czechami) i istniejącej ekspresowej trasy S-1 - z okolicami Częstochowy. Do 2012 r. powstanie fragment między Częstochową a węzłem w woj. łódzkim. Cały, liczący 180 km odcinek trasy zbuduje konsorcjum Autostrada Południe. Śmietański zapewnił, że harmonogram prac na razie jest zachowany. Koncesjonariusz przygotowuje dokumentację techniczną i budowlaną, będącą podstawą do ubiegania się o pozwolenie na budowę. "Dyskusja (...) odbywa się teraz, aby uzgodnić z portemlotniczym - przy zachowaniu uwarunkowań technicznych i prawnych - jak nie zaszkodzić jego funkcjonowaniu, a jednocześnie, by mogły toczyć się prace" - wyjaśnił Śmietański. Dodał, że wykonawca musi zmieścić się w pewnych kosztach budowy, jednak wojewoda ich nie zna - nie wiadomo, jakim obciążeniem byłoby dlań drążenie tunelu metodą górniczą. Według Śmietańskiego, budowa metodą odkrywkową byłaby dokuczliwa dla portu również dlatego, że po drugiej stronie autostrady znajdują się grunty GTL z infrastrukturą lotniskową.Wojewoda, który wydał wcześniej decyzję o takim ustaleniu lokalizacji drogi, musiał wszcząć procedurę wywłaszczeniową wobec pasa gruntu GTL, na którym powstanie autostrada i tunel.Pas ten, w związku z budową A1, powinien przejść na własność Skarbu Państwa, czyli GDDKiA. "Byłoby lepiej, gdyby te grunty przeszły na Skarb Państwa w drodze umowy cywilno-prawnej, ale GTL, nie mając zagwarantowanego bezpiecznego funkcjonowania lotniska, zdecydowało się na razie na ich niezbywanie"- wskazał Śmietański.W jego opinii, jeżeli dojdzie do rozwiązania podstawowych kwestii spornych, czyli metody budowy tunelu i zagwarantowania GTL przejazdu do swoich nieruchomości po drugiej stronie autostrady, problem zostanie rozwiązany. Wojewoda włączy się w sprawę na zasadzie podmiotu zaufania publicznego. Rozmowy mają odbyć się jeszcze w lipcu. (PAP)
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony