Lotnisko w Kaniowie otrzyma 1 mln zł na rozwój

Lotnisko w Kaniowie

Samorząd woj. śląskiego przeznaczył 1 mln zł na rozwój infrastruktury lokalnego lotniska w Kaniowie k. Czechowic-Dziedzic (Śląskie). Władze lotniska myślą o przedłużeniu drogi startowej z 700 metrów do ok. 1000 metrów.

Formalnie 1 mln zł pomocy finansowej otrzymał powiat bielski na realizację zadania „Utworzenie strefy bezpieczeństwa w ramach rozbudowy lotniska użytku publicznego w Kaniowie-Czechowicach Dziedzicach”. Podstawą był wniosek starosty dotyczący rozbudowy lotniska Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji.

Zbudowane w latach 2006-2008 na zdegradowanych terenach poprzemysłowych lotnisko w Kaniowie dysponuje obecnie drogą startową o długości 700 m i szerokości 24 m wraz z oświetleniem, kompletną stacją paliw, pięcioma szkołami lotniczymi, trzema hangarami, ośrodkiem szkoleniowym z 30 miejscami noclegowymi i mobilnymi serwisami lotniczymi.

Lotnisko obsługuje ok. 25-30 statków powietrznych z grupy general aviation oraz kilkaset samolotów osób i firm przylatujących do regionu w celach biznesowych i turystycznych.

Jak akcentuje uzasadnienie poniedziałkowej uchwały, działalność ta generuje jednak dla Bielskiego Parku ujemny wynik, czego powodem jest głównie niewystarczający pas startowy. Dodatkowo lotnisko nie posiada hangarów, w których mogłyby stacjonować większe samoloty general aviation. Przedsiębiorcy posiadający takie maszyny korzystają z infrastruktury w Czechach i na Słowacji.

„Udzielenie przez woj. śląskie w bieżącym roku pomocy finansowej umożliwi dofinansowanie wydłużenia asfaltowego pasa startowego do 980-1050 m. Rozbudowa ta spowoduje przeniesienie działalności przez śląskie firmy dotychczas hangarujące i operujące lotniczo głównie na terenie Czech” - wskazuje uzasadnienie uchwały.

Inwestycja samorządu woj. śląskiego w to lotnisko lokalne jest zgodna m.in. z przyjętą w 2014 r. przez regionalny sejmik Strategią Rozwoju Systemu Transportu Woj. Śląskiego. Dokument, który określa m.in. najważniejsze kierunki inwestycji transportowych do 2030 r., uwzględnia transport lotniczy (zrealizowaną już w znacznej mierze rozbudowę portu Katowice w Pyrzowicach oraz rozbudowę lokalnych lotnisk i lądowisk dla biznesu).

Na rozwój infrastruktury lokalnego lotniska w Kaniowie k. Czechowic-Dziedzic samorząd woj. śląskiego przeznaczył w 2012 r. 800 tys. zł. Wówczas był to efekt przyjętej w regionie ponad dwa lata wcześniej koncepcji wspierania lokalnych lotnisk. Przez parę lat zarząd województwa ogłaszał konkursy dla samorządów, na których terenie są takie lotniska.

Także wówczas środki przyznane w ramach konkursu „Lotniska lokalne 2012” trafiły do powiatu bielskiego, gdzie położone jest lotnisko w Kaniowie. Zostały wówczas przeznaczone na przesunięcie linii wysokiego napięcia, aby umożliwić korzystanie z pasa startowego w szerszym zakresie. Wcześniejsze położenie słupów uniemożliwiało prawidłowe naloty samolotów na pas.

Zgodnie z uzasadnieniem poniedziałkowej uchwały lotnisko w Kaniowie k. Czechowic-Dziedzic jest jednym z najlepiej zorganizowanych lotnisk w Polsce w tej kategorii i jako jedno z pierwszych uzyskało certyfikat lotniska użytku publicznego nadany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Obecnie w rejestrach Urzędu Lotnictwa Cywilnego z terenu woj. śląskiego, poza portem lotniczym w Pyrzowicach, wpisane są lotniska: Aleksandrowice k. Bielska-Białej, Gliwice, Gotartowice k. Rybnika, Katowice-Muchowiec, Żar w Międzybrodziu Żywieckim, Rudniki k. Częstochowy oraz Kaniów k. Czechowic-Dziedzic.

Większość z nich ma kategorię lotnisk użytku publicznego niepodlegającego certyfikacji, poza Kaniowem (lotnisko publiczne o ograniczonej certyfikacji) oraz Gliwicami i Rudnikami (tzw. lotniska użytku wyłącznego). 

Źródło: PAP
comments powered by Disqus