Z serii "Spotkania przy samolocie": Morane-Saulnier MS.406

Morane-Saulnier MS.406 (fot. Plbcr (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)

W dniu 19 lutego 2017 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o francuskim samolocie myśliwskim, który był używany na początku II wojny i w Kampanii Francuskiej w połowie 1940 roku. Na MS.406 latali też piloci lotnictwa polskiego we Francji.

Morane-Saulnier MS.406 został zaprojektowany i zbudowany w wytwórni lotniczej Morane-Saulnier w Puteaux w 1938 roku.

Koncepcja budowy samolotu myśliwskiego Morane-Saulnier MS.406 narodziła się gdy we wrześniu 1934 roku francuska Służba Techniczna Lotnictwa ogłosiła konkurs na jednomiejscowy samolot myśliwski, silnie uzbrojony, osiągający prędkość lotu 450 km/h na wysokości 4000 m. Na konkurs wpłynęły projekty 5 samolotów myśliwskich, w tym projekt samolotu Morane-Saulnier MS.405, który został wstępnie przyjęty do dalszych prac.

Przystąpiono więc do dalszych prac konstrukcyjnych pod kierownictwem M. Gauthiera i już 8 lipca 1935 roku dokonano oblotu prototypu samolotu oznaczonego jako Morane-Saulnier MS.405.01. Próby tego samolotu trwały do maja 1937 roku, w trakcie których osiągnął on prędkość 488 km/h w locie poziomym i 730 km/h w locie nurkowym.

W związku z dobrymi osiągami samolotu w marcu 1937 roku lotnictwo francuskie zamówiło serię przedprodukcyjną 15 samolotów Morane-Saulnier MS.405. Pierwszy z nich oblatany został 3 lutego 1938 roku. Osiągi samolotów serii produkcyjnej były tak zadowalające, że lotnictwo francuskie zamówiło już w kwietniu 1937 roku najpierw 50 samolotów, a w sierpniu 80 samolotów. W tym czasie trwały dalsze poprawki konstrukcyjne i ostatecznie czwarty samolot serii przedprodukcyjnej uznano za wzorcowy do produkcji seryjnej – samolot ten oznaczono jako Morane-Saulnier MS.406C1. Pierwszy seryjny samolot MS.406C1 został oblatany w dniu 29 stycznia 1939 roku.

Samoloty Morane-Saulnier MS.406C1 oprócz lotnictwa francuskiego zamówiła także Polska w liczbie 160 sztuk, samoloty te jednak nie dotarły do Polski z powodu wybuchu wojny.


Morane-Saulnier MS.406 (fot. Kogo (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)

Samoloty myśliwskie Morane-Saulnier MS.406C1 były używane od początku II wojny światowej przez lotnictwo francuskie oraz walczących w jego formacjach lotników innych państwa sojuszniczych. Mimo że samolot ten ustępował maszynom niemieckim, to jednak latający na tych samolotach piloci do kapitulacji Francji 19 czerwca 1940 roku zanotowali 191 prawdopodobnych zestrzeleń samolotów wroga i 89 potwierdzonych.

Polscy piloci latali na samolotach Morane-Saulnier MS.406C1 w ramach lotnictwa polskiego we Francji w 1940 roku. Samoloty te używane były praktycznie we wszystkich jednostkach myśliwskich polskiego lotnictwa. Polacy w okresie od 10 maja do 19 czerwca 1940 roku latając na tych samolotach zestrzelili łącznie 38 samolotów wroga, tracąc 5 samolotów.

Łącznie wyprodukowano 1098 samolotów Morane-Saulnier MS.406C1. Najdłużej samolotów używano w Szwajcarii, gdzie wycofano je dopiero w 1959 roku, a w Finlandii w 1952 roku.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus