Przejdź do treści
Mikojan-Guriewicz MiG-21 bis (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": MiG-21

W dniu 19 lutego 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o radzieckim legendarnym myśliwcu MiG-21, który na stałe zapisał się w historii lotnictwa. Powstał w latach 50-tych w ówczesnym Związku Radzieckim. Niezależnie od współczesnych zawirowań politycznych, stał się jedną z ważniejszych konstrukcji w rozwoju techniki lotniczej. Samolot miał bardzo ciekawy układ aerodynamiczny zapewniający możliwość łatwej modernizacji i dostosowania go do zmieniającej się sytuacji na lotniczym polu walki. Uczestniczył w wielu konfliktach zbrojnych. Był też wiele lat używany w różnych wersjach w polskim lotnictwie wojskowym. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i rozwoju oraz konstrukcję tego udanego samolotu bojowego.

MiG-21 to radziecki samolot myśliwski skonstruowany w latach 50. XX wieku w biurze konstrukcyjnym MiG przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza. Oblot samolotu odbył się 16 czerwca 1956 roku. Ze względu na swoją sylwetkę dorobił się wśród pilotów nazwy „ołówek”lub "bałałajka". Powstało szereg wersji tego ponaddźwiękowego samolotu, różniących się przeznaczeniem i konstrukcją.

Zastosowanie skrzydeł w układzie delta umożliwiło stworzenie w ZSRR pierwszej udanej konstrukcji łączącej cechy samolotu myśliwskiego i przechwytującego. MiG-21 był lekkim myśliwcem zdolnym osiągnąć prędkość mach 2, używając równocześnie stosunkowo niewielkiej mocy silnika turboodrzutowego. To czyniło go porównywalnym do amerykańskiego F-104 Starfightera lub francuskiego Mirage’a III.

MiG-21M (fot. muzeumlotnictwa.pl)

MiG-21M (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Przez ponad cztery dekady był podstawowym samolotem myśliwskim w Polsce. Definitywnie wycofany z eksploatacji w polskich Siłach Powietrznych 1 stycznia 2004 roku. 3 Eskadra Lotnictwa Taktycznego "Poznań" (3 elt) 31.12.2003 r. o godz 8.00 zakończyła Dyżur Bojowy w systemie OP NATO na samolotach MiG-21 bis i to był już prawdziwy koniec długiej służby MiG-21 w Polskim Lotnictwie Wojskowym.

MiG-21 używano w Wietnamie i był tam jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samolotów myśliwskich, jednak z powodu niskiej nośności podskrzydłowych węzłów uzbrojenia wielu pilotów północnowietnamskich preferowało latanie samolotem MiG-19.

Samolot był również intensywnie wykorzystywany w latach 60. i 70. w konfliktach na Bliskim Wschodzie przez siły powietrzne Egiptu, Syrii i Iraku przeciwko Izraelowi. Jednym z największych użytkowników MiG 21, szczególnie po jego powodzeniu w wojnie Indyjsko-Pakistańskiej w 1971 roku, były Indyjskie Siły Powietrzne. Samolot był również użyty pod koniec 1999 roku podczas walk o Kargil ze średnim skutkiem.

MiG-21PFM (typ 94A) (fot. muzeumlotnictwa.pl)

MiG-21PFM (typ 94A) (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ma w swoich zbiorach aż 13 samolotów MiG-21 różnych wersji. Są sód nich: MiG-21 bis, MiG-21F-13, MiG-21M, MiG-21MF '6504', MiG-21MF '9107', MiG-21PF '1901', MiG-21PF '2004', MiG-21PFM (typ 94A), MiG-21PFM (typ 94N), MiG-21R, MiG-21U, MiG-21UM, MiG-21US.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony