Przejdź do treści
Flyer I (fot. scientificlib.com)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": "Flyer" Samolot braci Wright

W dniu 9 grudnia 2018 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o dokonaniach braci Wright, ich pierwszych krokach na drodze podboju przestworzy na początku XX wieku. Samolot "Flyer" był pierwszą maszyną latającą, która nie tylko oderwała się od ziemi, ale też była w pełni kontrolowana w czasie lotu w powietrzu.

Flyer I (znany także jako Wright Flyer oraz 1903 Flyer), zaprojektowany przez braci Orville'a i Wilbur'a Wright był pierwszym samolotem silnikowym na świecie. 17 grudnia 1903 r. na wzgórzach Kill Devil w Karolinie Północnej odbył się pierwszy lot samolotu. Podczas 12 sekundowego lotu Flyer I, pilotowany przez Orville’a Wrighta pokonał 36,5 m. Tego dnia odbyły się łącznie cztery loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund.

W wyniku zebranych doświadczeń z pierwszych udanych lotów powstało kilka konstrukcji latających o praktycznym zastosowaniu, militarnym i cywilnym.

Bracia Wright, w tajemnicy, zajmowali się rozwojem swojego samolotu. W 1904 r. zbudowali kolejny samolot ”Flyer II”, który był bardzo podobny do ”Flyer I”, ale otrzymał silnik o większej mocy, przeprojektowany system kierowania i większy zbiornik paliwa. Nowy samolot bracia Wright przetestowali na polach Prerii Huffman koło Dayton, Ohio. W 1904 r. wykonali 105 lotów zwiększając dystans lotów.


Orville Wright i Model A (fot. United States (autor nieznany)/Domena publiczna/Wikimedia commons)

W 1905 r. został zbudowany Flyer III, który z pełnym zapasem paliwa mógł przebywać w powietrzu pół godziny. Pierwszy lot tej wersji samolotu odbył się 23.06.1905 r. W 1908 r. Flyer III został przebudowany i wykorzystany jako prototyp wersji dwumiejscowej Wright Model A, który wykonywał loty w dniach 6-14.05.1908 r. w Kitty Hawk. Pierwszy lot z pasażerem Wright Model A  odbył się w dniu 14.05.1908 r., a pasażerem był mechanik Charles Furnas.


Flyer III w podczas swojego 46 lotu (fot. Wilbur Wright/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

W 1909 r. armia amerykańska zamówiła wojskową wersję Flyera III, czyniąc go tym samym pierwszym samolotem wojskowym.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony