Przejdź do treści
Blériot XI (fot. J.Klank (praca własna)/GFDL/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii spotkania przy samolocie: Czym samolot walczy – Od strzałki do rakiety kierowanej

W dniu 20 listopada 2016 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o historii uzbrojenia lotniczego na przestrzeni ponad 100 lat.

Pierwsza walka samolotów odbyła się 8 września 1914 roku koło Żółkwi. Rosyjski pilot Piotr Niestierow staranował austriacki samolot rozpoznawczy. W wyniku ataku samoloty rozbiły się, a załogi zginęły.

Na początku XX wieku lotnictwo francuskie podjęło próby dostosowania samolotów do prowadzenia walk powietrznych. W tym celu pod koniec 1911 roku uzbrojono samolot Blériot IX w specjalne działko rewolwerowe kalibru 37 mm.


Muzeum Lotnictwa Polskiego ma w swoich zbiorach egzemplarz samolotu Blériot XI – zbudowaną w 1967 roku przez Pawła Zołotowa replikę samolotu pionierskiego, wsławionego pierwszym przelotem nad Kanałem La Manche. Kopia Blériota XI została wyposażona w silnik gwiazdowy Salmson o mocy 40 KM. W październiku 1968 roku egzemplarz został przekazany do zbiorów Muzeum. (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Rok później w de Buc płk Estienne i por. Bellenger przeprowadzili próby z samolotem Voisin, uzbrojonym w karabin maszynowy Hotchkiss przeznaczony do zwalczania balonów i sterowców.

5 października 1914 roku załoga uzbrojonego w 1 karabin maszynowy samolotu Vision III (pilot sierżant Joseph Frantz i mechanik kapral Louis Quenault) zestrzeliła w pobliżu Jonchery-sur-Vesle niemiecki samolot rozpoznawczy Aviatik B.I (załoga pilot sierżant Wilhelm Schlichting i obserwator podporucznik Fritz von Zangen poległa). Ciekawostką jest to że po zacięciu się karabinu maszynowego w Voisinie, obydwie załogi ostrzeliwały się ze zwykłych karabinów piechoty. Było to pierwsze w historii zestrzelenie przeciwnika z broni palnej w walce powietrznej.


Voisin III (fot. Unknown/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Od tego czasu na przestrzeni 100 lat zmiany w uzbrojeniu lotniczym były ogromne. Walki powietrzne i ataki na cele na ziemi wymagały coraz lepszej, niezawodnej i precyzyjnie działającej broni.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony