Przejdź do treści
Trzy samoloty Republic P-47N-5 Thunderbolt (fot. U.S. Army Air Forces/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

"Thunderbolt" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 24.12.2019 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Thunderbolt".

"Thunderbolt" – Historia powstania i rozwoju samolotu myśliwskiego P-47, największej jednosilnikowej maszyny myśliwskiej jaka wzięła udział w drugiej wojnie światowej. Samolot ten przeszedł do legendy lotnictwa jako wyjątkowo skuteczny atakach szturmowych, a równocześnie został zbudowany w zupełnie innej filozofii niż budowane wcześniej myśliwce.


Republic P-47 Thunderbolt (piorun) – jednomiejscowy samolot myśliwski i myśliwsko-szturmowy. Wyprodukowany w liczbie 15 683 sztuk, był najliczniejszym z samolotów myśliwskich USA. Był używany na wielu frontach drugiej wojny światowej: w Europie, Afryce, Dalekim Wschodzie i Pacyfiku. Thunderbolty odbyły pół miliona lotów bojowych, zrzuciły 132 482 tony bomb, wystrzeliły 59 567 rakiet i 125 milionów pocisków karabinowych, niszcząc w powietrzu i na ziemi ponad 12 tysięcy samolotów przeciwnika, przy stratach własnych 5222 maszyn, z czego tylko 824 w walce (stosunek zwycięstw i strat w walkach powietrznych 4,6 do 1 na korzyść P-47).


Republic P-47N Thunderbolt lecący nad Pacyfikiem podczas II wojny światowej
(fot.
U.S. Air Forces/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Samolot myśliwski P-47 Thunderbolt powstał na zamówienie Army Air Corps (Korpus Wojsk Powietrznych USA). Zaprojektował go inżynier Aleksander Kartveli pracujący w firmie Republic Aviation Corporation. Thunderbolt miał konstrukcję wzorowaną na projektach samolotów P-43 i XP-44 (projekt niezrealizowany). Prototyp XP-47B oblatano po raz pierwszy 6 maja 1941 roku. Pierwszą wersją produkowaną seryjnie była wersja P-47B. Pierwsze samoloty tego typu trafiły do jednostek w maju 1942 roku.


Republic P-47 Thunderbolt na Duxford Air Show w 2012r. (fot. John5199/CC BY 2.0/Wikimedia Commons)

Kilku polskich pilotów walczyło na P-47 w różnych jednostkach. Zimą z 1943 na 44 część pilotów z Polskich Sił Powietrznych odsunięta od lotów znalazła się w składzie 61 dywizjonu 56 Grupy Pościgowej lotnictwa USA. Dowodził nią Polak z pochodzenia, Francis Gabreski. Polacy pod jego dowództwem latali na P-47C, D i M i zestrzelili wiele niemieckich maszyn. Kapitan Bolesław Gładych miał 11 zestrzeleń, co dało mu 8 miejsce wśród amerykańskich asów latających na P-47.


Lt Col Francis S. "Gabby" Gabreski - pilot P-47 (fot. U.S. Air Forces/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony