Przejdź do treści
Lotnictwo 3/2017
Źródło artykułu

Lotnictwo 3/2017 już w sprzedaży

Marcowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Mi-35M wchodzi na uzbrojenie w kolejnych krajach
Walory taktyczno-techniczne śmigłowca szturmowego Mi-35M, tj. zmodernizowanej wersji popularnego „Krokodyla”, w ciągu ostatnich lat niezmiennie spotykają się z niesłabnącym zainteresowaniem kolejnych potencjalnych kupujących. W ostatnich miesiącach holding poinformował, że w fazie finalizacji są umowy na dostawy Mi-35M do kolejnych krajów.
Sprzedaż oraz promocja rosyjskich helikopterów wojskowych za granicę wraz z powiązanymi usługami realizowana jest w ramach holdingu AO „Wiertoliety Rosji” („Russian Helicopters” JSC). Z ostatnich sprawozdań grupy wynika jednak, że produkcja śmigłowców w Rosji wyraźnie spadła: do 212 sztuk (2015 rok) wobec aż 290 i 303 wiropłatów wyprodukowanych odpowiednio w rekordowych latach 2012 i 2013.

Mitsubishi F-2. F-16 po japońsku
Wielozadaniowy samolot myśliwski Mitsubishi F-2 to efekt japońsko-amerykańskiej współpracy zainicjowanej pod koniec lat 80. XX wieku. W latach 1999–2011 na potrzeby japońskich Powietrznych Sił Samoobrony wyprodukowano 98 egzemplarzy. Ich głównym zadaniem jest zwalczanie celów nawodnych za pomocą kierowanych pocisków rakietowych powietrz–woda. Jednostki F-2 są też wykorzystywane w systemie obrony powietrznej kraju.

Saab 340/2000
Pasażerowie przemieszczający się drogą lotniczą między polskimi miastami mogą spodziewać się podróży turbośmigłowym Bombardierem Q400 czy jednym z lotowskich Embraerów. Na mniej obleganych trasach można spotkać jednak znacznie mniejszego, szwedzkiego Saaba 340. Potomek zakończonego w 1999 roku programu, choć leciwy, nadal zajmuje istotne miejsce w swoim segmencie rynkowym.
Marka Saab kojarzy się przede wszystkim z samochodami osobowymi. Miłośnicy lotnictwa wspomną zapewne ponadto o myśliwcach i samolotach wielozadaniowych zarówno z okresu drugiej wojny światowej, jak i bliższym nam czasów, jak choćby Saab 37 Viggen czy Saab JAS 39 Gripen. Pamiętać jednak trzeba, że Szwedzi mają na koncie także samolot SF/Saab 340 – udaną maszynę pasażerskiej komunikacji regionalnej.

Siły Powietrzne Szwecji
W ubiegłym roku Szwedzkie Siły Powietrzne – Flygvapnet – obchodziły 90. rocznicę utworzenia. Od ponad dwudziestu lat nie są już samodzielną formacją, lecz stanowią integralną część jednolitych Szwedzkich Sił Zbrojnych. Niewielka liczebność Flygvapnet rekompensowana jest profesjonalnym wyszkoleniem personelu, sprawnym systemem ostrzegania, powiadamiania i dowodzenia oraz nowoczesnym uzbrojeniem i wyposażeniem.

MiG-29N w służbie Królewskich Malezyjskich Sił Powietrznych
Samoloty MiG-29N weszły w skład dwóch dywizjonów myśliwskich RMAF (TUDM) zgrupowanych w 1. Dywizji Lotniczej (1st Air Division, mal. No.1 Divisyen Udara). Do 17. Dywizjonu (No.17. Squadron/No.17 Skuadron "Typhoons" trafiły MiG-i-29N  o numerach ewidencyjnych od M43-03 do M43-10. Z kolei  19. Dywizjon (No.19. Squadron/No.19 Skuadron „Cobras”) otrzymał samoloty o numerach ewidencyjnych od M43-11 do M43-18. Każdemu dywizjonowi przydzielono również po jednym z zamówionych dwusterów.

Fiat CR.25
Fiat CR.25 został skonstruowany w połowie lat 30. jako wielozadaniowy ciężki samolot myśliwski dalekiego zasięgu. Niskie osiągi i słabe uzbrojenie sprawiły, że zbudowano tylko dziesięć egzemplarzy, z których osiem wykorzystano do zadań rozpoznawczych. CR.25 miały dobre własności lotne i były lubiane przez załogi. Podczas półtorarocznej służby bojowej ani jeden samolot tego typu nie został utracony wskutek działań przeciwnika.

Consolidated PB2Y Coronado w II wojnie światowej
Łodzie latające PB2Y w wersji bojowej były eksploatowane w pięciu dywizjonach oznaczanych jako Patrol Squadrons (VP), a od 1 października 1944 r. jako Patrol Bombing Squadrons (VPB). Nosiły one numery: VP-13/VPB-13, VP-15/VPB-15, VP-102 (później VPB-4), VP-1/VP-1B i VP-100/VPB-100. Samoloty Coronado służyły także w jednostkach pomocniczych oraz w lotnictwie brytyjskim.

C.K. Lotnictwo w działaniach nad Galicja, październik-grudzień 1914 r. – cz. I
18 września 1914 r. rosyjskie oddziały zostały ostrzelane przez przemyską artylerię forteczną, co oznaczało  rozpoczęcie pierwszego oblężenia Twierdzy Przemyśl. Po krótkotrwałym sukcesie austro-węgierskiej kontrofensywy, w  listopadzie carskie oddziały zalały Galicję, podchodząc aż pod Kraków. W prowadzonej wojnie manewrowej duża rolę odegrały jednostki C.K. Lotnictwa (K.u.K. Luftschifferabteilung).

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony