Wypowiedź prezesa AOPA w kwestii prac nad paliwem przyszłości dla lotnictwa ogólnego

Nowy prezes AOPA Mark Baker

Poniżej publikujemy wypowiedź Marka Bakera, prezesa AOPA, w kwestii prac nad paliwem przyszłosci dla lotnictwa ogólnego.

Nowe paliwo przyszłości – o krok bliżej do zrealizowania planów.

O POTRZEBIE ZNALEZIENIA bezołowiowego zamiennika Avgasu 100LL rozmawiamy odkąd na początku lat 70-tych XX wieku Stany Zjednoczone zaczęły wycofywać paliwa zawierające ołów. W tamtych czasach korzystaliśmy z ekonomiki skali, ponieważ klienci wojskowi, a nawet linie lotnicze byli poważnymi konsumentami benzyn lotniczych. Dziś tak już nie jest, popyt jest wiele niższy, a ceny poszły w górę. Sprawa ta obejmuje jednak inne czynniki niż tylko nostalgię za niskimi cenami paliw, a niedawne działania w poszukiwaniu bezołowiowego zamiennika benzyn lotniczych doprowadziły nas o jeden wielki krok bliżej do realizacji tych planów i zamierzeń.

1 lipca 2014 roku FAA zakończyła przyjmowanie nowych paliw do badań. Jest to ważny punkt zwrotny, który oznacza, że płynnie przechodzimy od pytania „Czy to się da zrobić?” do pytania „Na ile się to opłaca?” Próbki dziewięciu paliw przedłożyło pięć grup producentów z całego świata: Afton Chemical Company, Avgas LLC, Shell, Swift Fuels oraz konsorcjum złożone z BP, TOTAL i Hjelmco.

W ramach Inicjatywy Paliw Lotniczych do Silników Tłokowych (PAFI) FAA dokona teraz oceny każdej z tych propozycji. Misją PAFI jest identyfikacja, wybór i certyfikacja benzyn, które zostaną uznane za przydatne dla całej floty lotnictwa ogólnego. Procedura oceny będzie dotyczyć infrastruktury produkcyjnej i dystrybucyjnej każdego z przedstawionych paliw, toksykologię i koszty operacji lotniczych. Chodzi o to, aby zidentyfikować wszelkie słabe punkty poszczególnych benzyn zanim zaczną się właściwe badania laboratoryjne. Wstępne badania tych najbardziej obiecujących  rozpoczną się we wrześniu. Paliwa, które w badaniach laboratoryjnych okażą się najbardziej przydatne, zostaną zakwalifikowane do pełnych prób silnikowych i samolotowych, do których producenci muszą zapewnić po 10.000 galonów (37 800 litrów) tych paliw.

Dla osób z zewnątrz, może to wyglądać na oznakę rozpoczęcia przejścia „od gadania do działania”. Prawda jednak jest taka, że wiele osób za kulisami tych wydarzeń już od jakiegoś czasu zajmuje się działaniami związanymi z przyszłością paliw lotniczych – w tym także kluczowe osoby naszego personelu w AOPA.

AOPA jest głęboko zaangażowana w ten proces od samego początku. Mamy swoje miejsce przy stole na każdym etapie tych działań. Jesteśmy ważną częścią grupy sterującej PAFI, która obejmuje również FAA, American Petroleum Institute, EAA, GAMA, NATA i NBAA. Inicjatywa PAFI wyrosła z wcześniejszych działań, między innymi GA Avgas Coalition i Unleaded Aviation Transition Aviation Rulemaking Committee FAA.

Rolą AOPA jest występowanie w imieniu społeczności lotnictwa ogólnego. Oznacza to dopilnowanie, aby każdy zaangażowany podmiot poznał potrzeby użytkowników GA, a ostateczne rozwiązanie stanowiło efektywną odpowiedź na te potrzeby. Oznacza to również starania by nie zabrakło dostatecznej ilości Avgasu 100LL w czasie trwających od lat poszukiwań zamiennika.

Paliwo zastępcze musi mieć minimalny wpływ na istniejące statki powietrzne. Innymi słowy, powinno ono nadawać się do Twojego samolotu po wprowadzeniu jak najmniejszej ilości zmian. Podkreślamy również, że przejście na nowe paliwo nie może oznaczać kompromisu dla bezpieczeństwa i parametrów użytkowych. Zwracamy także uwagę, że wpływ ceny nowego paliwa na koszt użytkowania samolotu ma olbrzymie znaczenie.

Wiem, że niektórzy z Was będą wzdragać się na to ostatnie stwierdzenie, zwłaszcza po obejrzeniu ostatniego rachunku za Avgas 100LL. Chciałbym móc obiecać, że nowy zamiennik będzie mniej kosztowny niż Avgas 100LL, ponieważ wiem, jakie znaczenie dla członków naszej organizacji ma cena paliwa. Faktem jest jednak to, że niezależnie od naszego widzenia tej kwestii, ostateczna cena zamiennika zależy od wielu czynników, które pozostają poza naszą kontrolą. Nie możemy dyktować cen paliw, możemy jednak współdziałać z FAA i przemysłem petrochemicznym, aby zapewnić, że koszt użytkowania statków powietrznych będzie istotnym elementem poszukiwań zamiennika Avgasu 100LL.

Chociaż wszystkie te działania prowadzone są już od wielu lat, w pewnej mierze można uznać, że jest to dopiero początek drogi. Wiele jeszcze trzeba będzie zrobić zanim będziemy korzystać z jednego albo więcej użytecznych zamienników znanej nam benzyny. Zrobiliśmy już jednak kilka wielkich kroków na tej drodze, trzeba się więc z tego cieszyć. Działania nabierają rozpędu, dążymy więc do realizacji celu FAA polegającego na dysponowaniem jednym albo większą liczbą zamienników Avgasu 100LL do roku 2018. Do prac tych włączył się także Kongres, przeznaczając 6 milionów dolarów na wsparcie tego programu na rok budżetowy 2014. Na sfinansowanie działań w 2015 roku komisje budżetowe obu izb Kongresu zaproponowały kolejnych 6 milionów dolarów.

Dla pilotów i właścicieli samolotów są to bardzo dobre wieści. Dochodzą do nas także pozytywne informacje z firm pozyskujących zamówienia na nowe i regenerowane silniki, ponieważ ich właściciele są pewni, że względnie szybko będziemy dysponować faktycznym zamiennikiem dla benzyny lotniczej Avgas 100LL. Przyszłość, choć nigdy nie jest do końca pewna, zapowiada się jednak optymistycznie.

W tak złożonym procesie, jest wiele czynników zmiennych. Na jedno można jednak liczyć – AOPA pilnuje, aby Twoje potrzeby były najważniejsze na każdym  kroku poszukiwania nowego paliwa..

AOPA PILOT, wrzesień 2014, strona 4

Autor: Prezes i Dyrektor Zarządzający AOPA – Mark Baker

Źródło: KTL AOPA Poland
comments powered by Disqus