Przejdź do treści
Burza
Źródło artykułu

Konsultacje z IMGW w spr. zmiany szaty graficznej prognozy SWL i planów wprowadzenia prognozy GAFOR

W dniu 12.04.2011 roku w siedzibie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej odbyło się spotkanie którego celem były konsultacje w sprawie planów wprowadzenia prognozy GAFOR, zmiany szaty graficznej prognozy SWL. Do uczestniczenia w spotkaniu zaproszeni zostali przedstawiciele Aeroklubu Polskiego, Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ze strony Państwowego Instytutu Badawczego IMiGW moderatorem spotkania była pani A. Kłokowska-Siejek.

Pierwszą część dyskusji zdominowała tematyka zmiany formy graficznej prognozy SWL.
Załącznik 3 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym sugeruje dwie formy prezentacji danych meteorologicznych:


Mapa istotnych zjawisk pogody (poziom niski) / WZÓR SWL
Przykład 2

Propozycja IMiGW idzie w kierunku zastąpienia aktualnie wykorzystywanej formy graficznej „Przykład 1” modelem informacyjnym opartym na „Przykładzie 2”. Ze strony uczestników spotkania zgłoszono szereg propozycji, które mogłyby się przyczynić do poprawienia jakości odbioru prognozy SWL między innymi było to umieszczenie sygnatury zjawisk na mapie SWL, umieszczenie oznaczeń lotnisk na mapie, dodanie informacji o słabych opadach marznących występujących na przeważającej części obszaru czy podawania podstaw chmur stratus co 500 ft.

Ocenie czytelników pozostawiamy wybór, która z form prezentacji danych sprawdza się lepiej w krajowej lotniczej praktyce.

Informacja GAFOR została wprowadzona rezolucją numer 15 na VIII zgromadzeniu regionalnym Światowej Organizacji Meteorologicznej WMO. Stąd informacje o prognozie GAFOR nie znajdują się w Załączniku 3 ICAO. Jednak z faktu braku odniesienia w Załączniku 3 nie należy wyciągać wniosku, że nie jest ona przydatna dla lotnictwa. Generalnie prognoza GAFOR przedstawia w postaci symbolicznej prognozowane na najbliższe 6 godzin – podstawa chmur, widzialność i zjawiska istotne. Informacje takie od wielu lat dostępne są dla lotnictwa choćby u naszych zachodnich sąsiadów. Miejmy nadzieję, że finalna wersja produktu GAFOR znajdzie uznanie u jej odbiorców – pilotów.

Przyjęte rozwiązanie obszarów prognozowania nie są zgodne z sektorami FIS podobnie nie ma żadnej zgodności z rejonami nastawiania wysokościomierzy (ASR). Polska jest podzielona na 29 podobszarów, dla których przedstawiana jest prognoza oraz istotne zjawiska. Prognozy te będą aktualizowane co 2 godziny.

Poniżej przykład prognozy GAFOR.

Przedstawiciel AOPA Poland zwrócili uwagę, że ogólny trend zmian narzucanych przez IMiGW zmierza w kierunku zwiększenia stopnia komplikacji poprzez wprowadzenie nowego sposobu kodowania istotnych zjawisk np. w produkcie GAFOR czy przejście z formy mapowej na zapis tabelaryczny. Doceniając wysiłki pracowników IMiGW w celu dostarczenia lotnictwu nowych produktów zwracamy uwagę, że ostateczną decyzję dotyczącą rozpoczęcia czy kontynuowania lotu podejmuje pilot – dowódca statku powietrznego i to on jest końcowym odbiorcą produktów Instytutu. Miejmy nadzieję, że ostatecznie produkty IMiGW będą dostępne i czytelne dla wszystkich użytkowników również tych, którzy zamiast nowoczesnej technologii mobilnej posługują się starym sprawdzonym faksem czy telefonem.

W materiałach otrzymanych od IMiGW znajduje się zastrzeżenie, że komentowanie przyjętej formy graficznej jest niedopuszczalne wobec czego jesteśmy zmuszeni przedstawić przykłady z Załącznika 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ogłoszonego obwieszczeniem nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 31 stycznia 2011.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony