Przejdź do treści
Cirrus SR22 zatankowany 94UL, panel / fot. www.avweb.com
Źródło artykułu

Innowacje Continentala

Kiedy kilka miesięcy temu firma Teledyne Continental oznajmiła, że chce udowodnić, że wydajne silniki lotnicze mogą działać na paliwo bezołowiowe, obrzucona została wątpiącymi spojrzeniami. W ostatnią niedzielę, podczas AirVenture, udowodniła, że mówiła poważnie, przylatując do Oshkosh samolotem Cirrus SR22 z turbodoładowaniem, zatankowanym paliwem lotniczym, które niebawem będzie nosić nazwę 94UL.

94UL ma być bezołowiowym następcą AVGAS. Nie ma jeszcze certyfikatu i nie ma pozwolenia na używanie w statkach powietrznych, stąd loty testowe odbyły się na zwykłym, ołowiowym paliwie.

Continental postawił sobie kolejny cel: chce zmierzyć się z Tornado Alley na pierwotnym i wtórnym rynku silników z doładowaniem. Do walki ruszy ze swoim nowym, 310 konnym TSIO-550-G z turbo. Nowo produkowane samoloty Cirrus SR22 są obecnie wyposażane w dobrze sprzedające się systemy turbo-normalizacyjne (systemy utrzymujące stały poziom doładowania oraz zabezpieczające przed zbyt dużym sprężeniem, mogącym skutkować przegrzaniem) dostarczane przez Tornado Alley.

Continental chciałby zagarnąć część tego rynku. W związku z tym, planuje zaoferować TSIO-550-G, jako zastępstwo dla ,,turbo-normalized” IO-550.

Firma przekonuje do swojej opcji twierdząc, że samolot z jego turbodoładowaniem wznosi się i leci szybciej niż wariant z ,,turbo-normalizacją” oraz, że umożliwi pilotowi szybszy lot przy większym zużyciu paliwa. Poza tym, TCM twierdzi, że TSIO-550 spełni to wszystko na paliwie 94UL, z jedynie niewielkimi problemami chłodzenia w dni ponadprzeciętnie gorące.

TCM jest nadal na etapie testowania TSIO-550 i wstępnie przewiduje jego dostępność w 2010 roku. Co do 94UL, to obecnie jest dyskutowany w gronie przedstawicieli przemysłu i przedstawiony do certyfikacji FAA, po której firmy paliwowe będą musiały zadecydować czy chcą je rozprowadzać.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony