Przejdź do treści
ADS-B
Źródło artykułu

Departament Transportu określił ryzyko wprowadzenia systemu ADS-B

Inspektor Generalny (IG) Departamentu Transportu USA (DOT), w ostatnio wydanym raporcie pokreślił, iż istnieje ryzyko, które będzie miało wpływ na koszty, harmonogram i oczekiwane korzyści płynące z wprowadzenia ADS-B (prezentacja sytuacji ruchowej w czasie rzeczywistym). Wszystkie te czynniki mogą się napędzać nawzajem, dopóki nie odniesie się do nich Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA). IG stwierdził, iż największymi zagrożeniami dla pomyślnego wprowadzenia systemu jest „niechęć użytkowników przestrzeni powietrznej do zakupu i instalacji nowej awioniki" oraz "brak zdolności FAA do określenia wymagań dla zaawansowanych możliwości tego sprzętu”.

FAA oszacowała, iż całkowite koszty wprowadzenia systemu mogą wynieść w sumie od 2,5 mld do 6,2 mld dolarów. Obecnie Agencja planuje wprowadzić (do 2020 r.) obowiązkowo tylko ADS-B Out. Jednak ADS-B Out zasadniczo powiela istniejące krajowe pokrycie radarowe, co oznacza, że użytkownicy będą musieli ponieść koszt zakupu i montażu urządzeń, ale nie odczują dodatkowych korzyści, które głównie będą płynęły z ADS-B In. Inspektor DOT szacuje, że wymagania FAA oraz koszty wyposażenia mogą nie zostać określone jeszcze przez co najmniej dwa lata. Według IG, tak długo, jak zagadnienia te nie zostaną dokładnie doprecyzowane, program ADS-B będzie ograniczony, a opóźnienia i wzrost kosztów będzie postępował. Są też inne komplikacje, co do których FAA wyraziła swoje stanowisko.

Poza kwestią ADS-B od strony kokpitu, IG twierdzi, iż znaczące wyzwanie stanowi również integracja systemu na ekranach kontrolerów. FAA nie udało się zaktualizować zestawienia ponoszonych kosztów do potencjalnych korzyści, tak aby zapewnić realizację modelu najbardziej dla wszystkich opłacalnego. Agencja nie podjęła jeszcze działań niezbędnych do zapewnienia kadry nadzoru, gdy system naziemny zostanie rozlokowany i zacznie być wykorzystywany do zarządzania ruchem lotniczym. W raporcie zauważono, że FAA czyni postępy w kwestii uświadamiania użytkowników co do zasad działania ADS-B. Agencja zgodziła się w pełni z siedmioma z dziewięciu zaleceń i przedłożyła plany odniesienia się do nich i spełnienia wymogów dla uzyskania akceptacji IG.

Pełne sprawozdanie IG tutaj.

Tłumaczenie z AvWeb 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony