Przejdź do treści
Pierwsze próby podwójnego wirnika współosiowego (fot. ilot.edu.pl)
Źródło artykułu

Pierwsze próby podwójnego wirnika współosiowego

We wtorek, 4 kwietnia 2017 roku w Instytucie Lotnictwa odbyły się pierwsze próby stanowiskowe nowo opracowanego podwójnego wirnika współosiowego.

Celem realizowanego przez Instytut Lotnictwa projektu wirnika współosiowego było opracowanie demonstratora wirnika, który byłby alternatywą dla powszechnie stosowanych w wiropłatach układów wirnika głównego z wirnikiem ogonowym.

Sam układ wirnika współosiowego nie jest konceptem nowym. Pierwszy wirnik tego typu w skali modelowej powstał w 1754 roku i został zaprezentowany w Rosyjskiej Akademii Nauk.

W stosunku do powszechnie stosowanych układów posiada on swoje wady i zalety. Celem prac prowadzonych w Instytucie Lotnictwa było zminimalizowanie, bądź w niektórych przypadkach wyeliminowanie, części jego wad przy pomocy nowoczesnych technologii takich jak: nowe technologie wspomagania projektowania, technologie kompozytowe, czy technologie wytwórcze. W wyniku tych prac powstał demonstrator wirnika charakteryzujący się zwiększonym stosunkiem siły nośnej generowanej z jednostki mocy, niską asymetrią siły nośnej i kompaktową zabudową na statku powietrznym (brak belki ogonowej, zmniejszona średnica wirnika).

Wirnik został zaprojektowany w celu wykorzystania go w ultralekkich bezzałogowych statkach powietrznych o masie startowej do 450 kilogramów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony