Przejdź do treści
Pasażerowie na pokładzie samolotu
Źródło artykułu

Rzecznik Praw Obywatelskich: Overbooking godzi w prawa konsumentów

Linie lotnicze sprzedają więcej biletów, niż mają miejsc w samolotach. To może naruszać prawa konsumentów – pisze Rzecznik Praw Obywatelskich.

W najnowszym wystąpieniu skierowanym do Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Praw Obywatelskich porusza problem overbookingu. "Linie lotnicze sprzedały więcej miejsc niż ma samolot, licząc, że ktoś i tak zrezygnuje z lotu, a ktoś inny odłoży podróż w zamian za rekompensatę. W efekcie pasażer, któremu bardzo zależy na podróży, może nie dostać się na pokład. Owszem, przysługuje mu za to np. lot w innym terminie. Ale w wielu sytuacjach to za mało" – pisze.

Rzecznik zwraca uwagę, że problem został częściowo ujęty w przepisach unijnych (rozporządzenia nr 261/2004/WE), które określa rekompensaty należne pasażerom, którzy nie zostali przyjęci na pokład mimo, że kupili bilet. Ale – zauważa uwagę – prawodawca unijny przyjął (aby ograniczyć zjawisko odmów przyjęcia na pokład), że przewoźnik powinien najpierw wezwać pasażerów do dobrowolnej rezygnacji z lotu, w zamian za pewne korzyści. Dopiero jeśli nie znajdzie się ochotnik, może sam wskazać pasażera, który nie poleci i wypłacić mu odszkodowanie.

Odszkodowanie i zwrot pieniędzy za bilet lub zmienienie go na inny lot, nie zawsze jednak rekompensują pasażerowi zmianę planów, w szczególności, gdy doszło do przymusowej odmowy przyjęcia na pokład...

Cały artykuł można przeczytać na stronie www.rp.pl


Wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich skierowane do:
Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony