Przejdź do treści
Saniki koło Tykocina / źródło: maps.google.pl
Źródło artykułu

Podlasie: Dlaczego potrzebne jest nam lotnisko?

W Polsce ruch lotniczy zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę. Widać to przede wszystkim po liczbach. Co prawda nie ma jeszcze danych z roku 2010, jednak jak zapewniają analitycy – wzrost względem 2009 r. będzie na poziomie kilku procent, a najbliższe lata są wskazywane jako okres dynamicznego wzrostu. Aby rozwijać przemysł lotniczy należy przede wszystkim budować nowe lotniska.

Zamieszczona powyżej mapa Polski ukazuje stan lotnisk na dzień 18 stycznia 2011 roku. Na zielono widać budowane lotnisko w Świdniku k/Lublina, które ma być oficjalnie otwarte w drugiej połowie 2012 roku. Na mapie nie jest oznaczony port lotniczy Szczytno-Szymany, który w 2004 roku przestał istnieć.

Jak widać Polska północno-wschodnia jest swego rodzaju rodzynkiem i nie posiada żadnego portu lotniczego w promieniu 200 km (przyjmując jako środek Białystok). Stolica woj. Podlaskiego ma 300.000 mieszkańców, a z najbliższymi przyległościami ta liczba dochodzi nawet do 400.000. Prawie wszystkie Europejskie miasta o podobnej wielkości posiadają własne lotnisko. Warto dodać, że w Niemczech działają obecnie 502 porty lotnicze, we Francji – 460, w Wielkiej Brytanii – 390, a w Stanach Zjednoczonych – 19,5 tysiąca.

Według Urzędu Marszałkowskiego regionalne lotnisko będzie opłacalne dopiero w 2050 roku. Jednak nikt nie jest w stanie przewidzieć czy nie stanie się to szybciej. Przy dynamicznym rozwoju lotów są bardzo duże szanse, że stanie się to już w 2020 roku, kiedy to lotnisko będzie na siebie zarobiać. Jednak to nie lotnisko ma przynosić dochód, a uczynić region północno-wschodni dostępny dla świata. Władze są w stanie zagwarantować byt lotniska poprzez wsparcie finansowe bo zyski w skali regionu znacznie przekroczą kwotę dopłat. Porty lotnicze zarabiają nie tylko na pasażerach (opłaty lotniskowe, które płacą pasażerowie), ale i również na operacjach lotniczych (opłata za start/lądowanie/postój).

Wielu przedsiębiorców nie interesuje się inwestowaniem w region podlasia właśnie ze względu na brak transportu lotniczego. Jako przykład można wymienić Hotel Ritz. „Odbudujemy Ritza w Białymstoku” - mówią Kanadyjczycy. – „Ale najpierw muszą u was lądować samoloty”. Trzymajmy mocno kciuki za poczynania władz woj. Podlaskiego. Oby poszli śladami kolegów i koleżanek, którzy to szczęśliwie doprowadzili sprawy urzędowe dotyczące budowy lotniska w Świdniku k/Lublina.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony