Fundacja Zabytki Polskiego Nieba

Fundacja Zabytki Polskiego Nieba (logo)

Fundacja Zabytki Polskiego Nieba została ustanowiona przez Jana Borowskiego i jego syna Stanisława. Jan Borowski reprezentuje w Polsce kilku największych producentów samolotów General Aviation, jednak wyjątkowym uczuciem darzy historyczne maszyny. Ma na koncie wyremontowanie dwóch samolotów TS-8 Bies.

Fundacja została założona w celu muzealnej ochrony przed zniszczeniem i zapomnieniem zabytkowych samolotów, a przede wszystkim, by przywracać unikalne maszyny do stanu lotnego. Działania Fundacji polegają na gromadzeniu wyposażenia i dokumentacji lotniczej, dzięki czemu można dokonywać rekonstrukcji, konserwacji oraz, co następuje, przywrócenia zabytkowych maszyn do stanu umożliwiającego podbój przestworzy. Ponadto zadaniem Fundacji jest popularyzacja polskiej, ale również światowej tradycji, historii oraz techniki lotniczej, jak też prowadzenie działalności edukacyjnej i oświatowej w tym zakresie.

Inspiracji tych działań trzeba szukać jeszcze w II Rzeczypospolitej. Stryj i imiennik Jana Borowskiego, ukończywszy jako prymus Szkołę Podchorążych Lotnictwa, w 1936 roku został przydzielony do 113 Eskadry Myśliwskiej 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, która 1 września 1939 roku została poderwana z polowego lotniska Poniatów nieopodal Jabłonny do osłony Warszawy przed nalotem hitlerowskich bombowców. Po południu tego dnia Jan Borowski i Jerzy Radomski zestrzelili nad Lasem Kabackim dwa niemieckie Messerschmitty Bf 109. Najprawdopodobniej były to pierwsze maszyny tego typu zniszczone w II Wojnie Światowej. 17 września Borowski został ewakuowany do Rumunii, a stamtąd do Francji. Podczas stacjonowania w bazie Lyon Bron brał udział w kilku lotach bojowych, w których nie doszło jednak do spotkań z nieprzyjacielem. Po zakończeniu kampanii francuskiej przeleciał samolotem do Afryki, skąd dotarł do Anglii. 17 października 1940 roku został przydzielony do 302 „Poznańskiego” Dywizjonu Myśliwskiego. Następnego dnia, podczas wykonywania pierwszego lotu bojowego pod angielskim niebem, jego samolot we mgle trafił na liny balonów zaporowych. Porucznik pilot Jan Borowski został pośmiertnie odznaczony srebrnym Krzyżem Virtuti Militari.

Siedziba Fundacji mieści się na terenie lotniska w Konstancinie, które w środowisku lotniczym jest kojarzone z niepowtarzalną atmosferą. Tuż obok znajduje się warsztat fundacji, w którym ludzie z pasją zajmują się rekonstrukcją samolotu Jak-11, który przez całe lata niszczał pod gołym niebem. Ponadto pracują nad opracowaniem i przerysowaniem oryginalnych planów konstrukcyjnych samolotu Bąk II. Niedawno Fundacja Zabytki Polskiego Nieba dołączyła do EFHA (European Federation Historic Aviation), a nasz pełnomocnik zarządu został jedynym reprezentantem federacji na Polskę.

Odwiedź stronę Fundacji.

Źródło: Fundacja Zabytki Polskiego Nieba
comments powered by Disqus

Komentarze

A kto pierwszy zestrzeli Ciebie?

A jakiej wersji był ten pierwszy Bf 109? Pewnie C.A kto zestrzelił pierwszego Bf 109 D? A kto zestrzelił pierwszego w wersji B1, a kto B2. Tych pierwszych zestrzeleń to mogą być setki...

Czytaj ze zrozumieniem. Napisane jest, ze były to najprawdopodobniej pierwsze maszyny typu Bf-109. Skalski zestrzelił pierwszy samolot w II wojnie, ale był to Hs-126.

Chyba pierwsze zestrzelenie było przez samolot startujący z Torunia. Zestrzelony niemiecki pilot lądował awaryjnie i został zabrany z pola przez swojego wroga, który wylądował koło niego, żeby udzielić rannemu pomocy. Tacy byli kiedyś Lotnicy. Może coś pomyliłem. Nie wykluczone,że to był Skalski.
Pozdrawiam!!