Przejdź do treści
Samolot F-16 (fot. Sławomir Krajniewski)

Po raz pierwszy polskie F-16 w Air Policing

26 kwietnia 2017 roku na terenie 31. BLT odbędzie się pożegnanie żołnierzy PKW ORLIK 7, którzy będą pełnili służbę w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego w składzie Sił Sojuszniczych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej w rejonie państw bałtyckich. Uroczystość pożegnania żołnierzy PKW ORLIK 7 na terenie 31. BLT w Poznaniu - Krzesinach odbędzie się w godzinach 10:00 – 11:00.

W misji nadzoru przestrzeni powietrznej państw bałtyckich po raz kolejny udział weźmie Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 7. Będzie liczył do 140 żołnierzy i pracowników wojska, wyposażonych w 4 samoloty F-16 (po raz pierweszy samoloty F-16 Polskich Sił Powietrznych, dotychczas służbę pełniły MIGi29) wraz z niezbędnym uzbrojeniem i sprzętem. Misja będzie trwała od 1 maja do 31 sierpnia 2017 r. Za realizację misji Air Policing, po stronie Sojuszu, odpowiedzialny jest Głównodowodzący Siłami NATO w Europie (SACEUR). Wcześniej SP RP uczestniczyły w misji w latach: 2006, 2008, 2010, 2012, 2014 i 2015.

Polskie samoloty zmienią siły holenderskie, natomiast po Polakach misję przejmą Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Przygotowania do misji rozpoczęły się w październiku 2016 r. Zgrywanie pododdziału rozpoczęto w styczniu br. Część sił już znajduje się już w rejonie misji. Pozostali dotrą do rejonu pełnienia misji do końca kwietnia.

Dowódcą Polskiego Kontyngentu Wojskowego ORLIK 7 jest ppłk pil. Piotr Ostrouch. Ppłk pil. Piotr Ostrouch – jest absolwentem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, którą ukończył w 1996 r. na kierunku pilot samolotów naddźwiękowych. Zawodową służbę wojskową rozpoczął w 9 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim na stanowisku pilota klucza lotniczego przechodząc na kolejne stanowiska służbowe. Po zakończeniu szkolenia bojowego do I klasy w lotnictwie myśliwskim na samolocie MiG-21bis, został zakwalifikowany do programu szkolenia na samolocie F-16 w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych.

Od 2004 roku ppłk Ostrouch kontynuował służbę w 10 eskadrze lotnictwa taktycznego w Łasku, z której w 2006 roku został skierowany na przeszkolenie do Stanów Zjednoczonych na samolot wielozadaniowy.

Po przeszkoleniu na samolot F-16 wykonywał loty w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku piastując stanowisko Starszego Inspektora Bezpieczeństwa Lotów.

Od 2014 roku ppłk pil. Piotr Ostrouch pełni obowiązki Szefa Pionu – Starszego Inspektora Bezpieczeństwa Lotów w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny.

Całkowity nalot na samolotach to 2100h spędzonych w powietrzu, w tym na samolocie F-16 1360 h.

Ppłk Ostrouch zdobywał doświadczenie uczestnicząc w wielu ćwiczeniach, w tym międzynarodowych do których wśród najważniejszych należy wymienić: Bold Avenger Dania w 2009 roku, Desert Hawk w Izraelu w 2012, Frisian Flag w Holandii w 2013 i w 2016, TIGER MEET 2015.

* * *

Zgodnie z polityką Sojuszu Północnoatlantyckiego państwa członkowskie kolektywnie odpowiadają za zapewnienie integralności przestrzeni powietrznej NATO. W tym celu prowadzona jest jej stała kontrola (Air Policing). Prowadzenie misji Air Policing jest odpowiedzialnością narodową. Jednak w związku z tym, iż bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej NATO jest uznawane jako zadanie kolektywne, w przypadku, kiedy któryś z sojuszników nie posiada niezbędnych środków do realizacji tego zadania, wspomagają go pozostałe państwa NATO. Z tego powodu Air Policing jest najbardziej widoczną manifestacją jedności sojuszniczej w okresie pokoju, przypominającą o tradycyjnej funkcji NATO wynikającej z art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego – kolektywnej obronie.

Do chwili przystąpienia w 2004 r. do NATO Litwy, Łotwy, Estonii, oraz Słowenii jedynie Islandia oraz Luksemburg nie posiadały własnych sił powietrznych. W przypadku Islandii misję Air Policing wykonywały dotychczas Stany Zjednoczone. Natomiast przestrzeń powietrzną Luksemburga patrolują Belgowie. Wiosną 2004 roku państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) zwróciły się we wspólnym oświadczeniu do Sojuszu, z prośbą o ochronę ich przestrzeni powietrznej, począwszy od pierwszego dnia członkostwa. Sojusznicy zdecydowali, że do 2007 roku misja Air Policing dla państw bałtyckich będzie wykonywana w trybie rotacyjnym – jako rozwiązanie tymczasowe (interim solution). W 2007 roku NATO zdecydowało o przedłużeniu interim solution do 2011 r. 8 lutego 2012 roku Rada Północnoatlantycka podjęła decyzję o przedłużeniu misji dozoru przestrzeni powietrznej Państw Bałtyckich, bez określania daty ich zakończenia (bezterminowo). Misję Air Policing dla Słowenii od 2004 roku wykonują samoloty włoskie, we współdziałaniu z siłami powietrznymi Węgier.

Misja Air Policing, w obszarze Państw Bałtyckich, pełniona jest od 29 marca 2004 r. przez siły wydzielone z państw sojuszniczych w 3-miesięcznych, a od 31 marca 2006 roku 4 miesięcznych zmian. Dotychczas w misji uczestniczyły siły z kilkunastu państw NATO. Pierwszym państwem pełniącym dyżury bojowe była Belgia.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony