Przejdź do treści
Maciej Leśniewski
Źródło artykułu

Z życia aeroklubów: Aeroklub Elbląski

Maciej Leśniewski - ur. w 1960r. w Bydgoszczy. Wykształcenie wyższe, absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Dyrektor Aeroklubu Elbląskiego. Jego doświadczenie lotnicze to ok. 600 godzin na motolotni i ok.70 godzin na wiatrakowcu. 

Pana Macieja zapytaliśmy o historię, aktualnie ważne sprawy dla Aeroklubu Elbląskiego oraz plany związane z jego przyszłością. 

Paweł Kralewski: Proszę opowiedzieć pokrótce o historii Aeroklubu oraz związanych z nim ważnych wydarzeniach i postaciach. 

Maciej Leśniewski: Aeroklub Elbląski założono w roku 1957. Ważne wydarzenia, to Centralne obchody święta Lotnictwa w 1987r. Mistrzostwa Polski w akrobacji szybowcowej w 1997r. Mistrzostwa Polski w akrobacji samolotowej w 1997r.

PK: Ilu członków zrzeszonych jest w poszczególnych sekcjach, jakie osiągnęli sukcesy na przestrzeni istnienia Aeroklubu w lotniczych dyscyplinach sportowych?

ML: Aeroklub Elbląski zrzesza ok. 70 członków w większości są to szybownicy, ale uprawiamy także sporty lotnicze na sprzęcie takim jak: wiatrakowce, samoloty, motolotnie, spadochrony i w sekcji modelarskiej.



PK: Jakie imprezy cykliczne organizuje Aeroklub?

ML: Klubowe Zawody Samolotowe o Puchar Prezydenta Miasta Elbląga, Szybowcowe Klubowe zawody na celność lądowania, Zawody modelarskie: „Młodzi modelarze Lotnicy na Start”, Zawody balonów na ogrzane powietrze Gordon Benetta, Zawody latawcowe oraz festyny rodzinno-rekreacyjne. 

PK: Ilu pilotów/skoczków dotychczas wyszkolił Państwa aeroklub?

ML: Jest to liczba trudna, dzisiaj do określenia, ale są to tysiące osób.

PK: Jak zachęciłby Pan do przylotów na Państwa lotnisko Aeroklubowe?

ML: Do przylotu na nasze lotnisko zachęcamy z powodów atrakcyjności położenia.  Patrząc na nasze lotnisko z wysokości około 1000m naszym oczom ukazują się: Zamek w Malborku, zabudowa Trójmiasta z żurawiami stoczni, Zalew Wiślany, Mierzeja Wiślana, Zatoka Gdańska, ujście Wisły. Na wschód można polecieć na Warmię i Mazury oraz do Obwodu Kaliningradzkiego, Litwy, Łotwy, Estonii, a na zachód na Kaszuby oraz przez Bałtyk do Dani i Szwecji.

PK: Najważniejsze wydarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska? 

ML: Trudno wytypować jedno znaczące wydarzenie. Było ich w historii bardzo wiele. 


 

PK: Czy lokalizacja lotniska Państwa Aeroklubu jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

ML: Nasza lokalizacja dla statków powietrznych z napędem jest niezwykle atrakcyjna z powodu swojego położenia, natomiast mniej doświadczeni szybownicy narzekają na wpływ bryzy, która w godzinach popołudniowych przemieszcza „warunki” w głąb lądu na południe.

PK: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej?

ML: Te proporcje rozkładają się mniej więcej jak 80 do 20.

PK: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

ML: Można udać się na rejs Kanałem Elbląsko-Ostródzkim z pochylniami, odwiedzić Zamek w Malborku, Zespół Katedralny Frombork, trasy rowerowo-piesze wokół Elbląga, ponadto Wybrzeże Bałtyku, Krynica Morska, Stegna, do których można też dotrzeć statkiem z Fromborka, rezerwat ptactwa – Jezioro Drużno. A ponadto można uprawiać turystykę wodną w tym kajakarstwo po Zalewie Wiślanym, Delcie Wisły (Wisła Królewska, Wisła Martwa, Kanał Jagielloński, Szkarpawa, Nogat). Można uprawiać również spadochroniarstwo, paralotniarstwo i motolotniarstwo a także jeździectwo (w okolicy kilka stadnin). Zimą można pozjeżdżać i biegać na nartach (kompleks Góra Chrobrego), pójść na lodowisko, uprawiać sport bojerowy na Zalewie Wiślanym. 

PK: Proszę dokończyć zdanie. Państwa Aeroklub mógłby działać prężniej, gdyby...  ?

ML: Większą liczbę Polaków stać było na realizowanie marzeń o lataniu i skakaniu.

PK: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?

ML: Aktualnie najważniejsze cele inwestycyjne dla nas, to rozbudowa infrastruktury lotniska, utwardzany pas startowy, stacja paliw, budynki warsztatowe i biurowe.



PK: Lotnicze marzenie dyrektora Aeroklubu?

ML: Moim lotniczym marzeniem jest odbyć długotrwały lot – rajd do wszystkich lotnisk aeroklubowych w Polsce bez wyznaczania terminu jego zakończenia z jednoczesnym zwiedzaniem odwiedzanych regionów.

PK: Pytanie do rozmówcy, jakiego rodzaju muzyki Pan słucha?

ML: Styk jazzu, bluesa i rocka – zespół Colosseum, a z upływem lat coraz bardziej skupiam się na tzw. muzyce poważnej.

PK: Dziękuje za rozmowę.

 

ML: Dziękuję  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony