Przejdź do treści
Katastrofa Malaysia Airlines
Źródło artykułu

Przypadki zestrzelenia samolotów pasażerskich

Jeśli potwierdzą się przypuszczenia, że samolot malezyjskich linii lotniczych lot MH17, został zestrzelony, będzie to największa w dziejach katastrofa lotnicza tego typu.

Oto niektóre katastrofy w których zestrzelono samolot pasażerski (lub usiłowano):

2007

Ił-76 TransAVIAexport w Mogadiszu

23 marca 2007 r., należący do linii TransAVIAexport Ił-76 rozbił się na przedmieściach Mogadiszu w Somalii podczas prowadzonych w tym mieście walk między islamistycznymi bojownikami somalijskimi, a wojskami etiopskimi. Świadkowie, w tym reporter portalu Shabelle, twierdzą, że widzieli moment gdy samolot został zestrzelony. Białoruś wszczęła dochodzenie w sprawie aktu terroru, jednak władze Somalii twierdziły, iż to była niezwiązana z nim katastrofa. Wszystkie jedenaście osób przebywających na pokładzie maszyny zginęło.


2007

Katastrofa mołdawskiego An-26 w bazie Balad
 
9 stycznia 2007 r. podczas próby lądowania na bazie Balad w Iraku (80 km na północ od Bagdadu) rozbił się An-26 należący do Aerian Tur-M (znaki rejestracyjne ER 26068). Mimo, iż urzędnicy winę za katastrofę przypisali niekorzystnym warunkom atmosferycznym, świadkowie twierdzili, że widzieli jak samolot został zestrzelony. W niedługim czasie przyznało się do tego ugrupowanie terrorystyczne. W wyniku zdarzenia zginęły trzydzieści cztery osoby przebywające na pokładzie (jedna przeżyła).


2003

A300 linii DHL trafiony rakietą ląduje w Bagdadzie

22 listopada 2003 r., wkrótce po starcie z lotniska Bagdadzie, A300 w wersji cargo należący do European Air Transport (spółka zależna od DHL), został trafiony w końcówkę lewego skrzydła przez pocisk ziemia-powietrze. Znaczące uszkodzenie skrzydła spowodowało pożar i całkowitą utratę hydraulicznych systemów sterowania lotem. Piloci używali różnicy siły ciągu silników aby zawrócić maszyną z powrotem do Bagdadu, gdzie udało im się wylądować bez żadnych obrażeń lub powiększenia uszkodzeń samolotu.


2002

Blisko zestrzelenia B757 Arkia Airlines w Mombasie
 
28 listopada 2002 r., dwa pociski ziemia-powietrze Strela 2 (SA-7) zostały wystrzelone w kierunku samolotu B757 należącego do Izraelskich linii Arkia Airlines. Maszyna wystartowała z międzynarodowego lotniska w Mombasie. Pociski szczęśliwie chybiły i samolot wylądował bezpiecznie w Tel Awiwie.


 2001

Siberian Airlines Lot 1812

Samolot leciał na wysokości około 35.000 stóp nad Morzem Czarnym, w drodze do Rosji z Izraela, kiedy został uderzony przez ukraińską rakietę. Śledczy stwierdzili, że ukraińskie siły obrony powietrznej wystrzeliły dwie rakiey podczas ćwiczeń wojskowych. Jedna z nich trafiła drona w którego była wymierzona, druga po przeleceniu 150 mil trafiła w samolot pasażerski. Wszystkie 78 osób na pokładzie zginęło.


1988

Iran Air lot 655

W trakcie wojny irańsko-irackiej US Navy pomyliła irański samolot pasażerski Airbus A300, z wrogim myśliwcem. Po wydaniu kilku ostrzeżeń, niszczyciel Vincennes wystrzelił dwie rakiety typu ziemia-powietrze, z których co najmniej jedna uderzyła w samolot pasażerski na wysokości 7500 stóp nad cieśniną Ormuz, zabijając wszystkie 290 osób przebywających na pokładzie.


1983

Korean Air Lines lot 007

Radziecki myśliwiec zestrzelił Boeinga 747 na trasie z Nowego Jorku do Seulu z 269 osobami na pokładzie. Urzędnicy wierzyli, że sowiecki samolot, który przekroczył w radziecką przestrzeń, był na misji zwiadowczej. Wszyscy na pokładzie zginęli.


1978

Korean Air Lines lot 902

Podczas lotu Paryż-Seul zostały uszkodzone urządzenia nawigacyjne. W skutek awarii, samolot wleciał w radziecką przestrzeń powyżej koła podbiegunowego. Wojska sowieckie, wierząc, że jest to lot zwiadowczy, zmusiły Boeing-a 707, do awaryjnego lądowania w pobliżu granicy z Finlandią. ZSRR próbowało obciążyć Koreę Południową kosztami akcji ratunkowej na kwotę 100 000 dolarów. Rachunek nie został nigdy zapłacony.


1973

Libyan Airlines lot 114

Na skutek złej pogody, samolot Boeing 727 wleciał w obszar działań wojennych Synaju okupowanego przez siły izraelskie. Tamtejszy wywiad doniósł, że do ataku terrorystycznego przeciwko Izraelowi ma zostać użyty samolot cywilny. Myśliwce obrony, wydały znaki ostrzegawcze, błędnie zrozumiane przez francuskiego pilota, który myślał, że jest to eskorta sił egipskich. Zginęło 115 osób przebywających na pokładzie tego samolotu.


1955

El Al Lot 402

Na trasie Londyn - Tel Aviv, samolot Lockheed L-049 Constellation, miał dwa międzylądowania w Wiedniu i Istambule. W drodze do Izraela zbłądził w przestrzeni powietrznej Bułgarii i został zestrzelony przez bułgarskie myśliwce Mig-15 niedaleko Petrich. W wyniku tego zdarzenia zginęło 58 osób, w tym 7 członków załogi. Bułgaria wydała oficjalne przeprosiny, tłumacząc się, iż działania zostały podjęte "zbyt pochopnie".

Czytaj więcej na Wikipedii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony