Przejdź do treści
Płatowiec z kadłubem skrzynkowym Cywińskiego (fot. konstrukcjeinzynierskie.pl)
Źródło artykułu

Przedwojenne polskie patenty i rozwiązania techniczne dla przemysłu lotniczego na Glassówce

Wybrane przedwojenne polskie patenty oraz rozwiązania techniczne dla przemysłu lotniczego będą tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 17.09.2016 r., o godzinie 10.15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

O przedwojennych polskich patentach oraz rozwiązaniach technicznych dla przemysłu lotniczego opowie dr Jakub Marszałkiewicz (Dolnośląska Akademia Lotnicza, Politechnika Gdańska).

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Podczas wrześniowej Glassówki organizator zapowiada premierę nowej książki Tomasza Murawskiego o szybowcu szkolnym ABC i możliwość zakupu wcześniejszych pozycji Jego autorstwa.


O przedwojenych polskich patentach oraz rozwiązania techniczne dla przemysłu lotniczego

W odrodzonej Polsce stosunkowo duża liczba osób wykazała znaczące zainteresowanie techniką i wynalazczością na polu lotnictwa. Część z nich postanowiła zgłosić swoje rozwiązania w formie oficjalnych patentów. Poziom i realizm zgłaszanych maszyn i urządzeń był różny. Niektóre nadawałyby się bardziej do powieści fantastyczno-naukowych, ale część reprezentowała bardzo wysoki poziom. Niektóre ze zgłoszonych pomysłów zastosowano w praktyce.

Jednym z patentów, który zwraca na siebie uwagę oryginalnością, jest „płatowiec” zgłoszony przez Stanisława Cywińskiego z Białej Podlaskiej. Dotyczy on w zasadzie nie tyle całego płatowca, co przede wszystkim konstrukcji kadłuba w formie skrzynkowej, który jednocześnie stanowi swój własny szkielet, przenoszący wszelkie obciążenia. Była to więc forma konstrukcji skorupowej.

Najbardziej rozpoznawalnymi na świecie samolotami polskiej produkcji okresu międzywojennego były myśliwce Puławskiego. Miały one podwozie nożycowe, mogące wytrzymać bardzo duże siły podczas lądowania. Podwozie nożycowe zostało opracowane przez Zygmunta Puławskiego w 1929 r., jako podwozie „o układzie dźwigni dwuramiennej z ukrytym w kadłubie amortyzatorem rozciąganym”.


Podwozie nożycowe PZL (fot. konstrukcjeinzynierskie.pl)

Patent na podwozie nożycowe okazał się bardzo udany i praktyczny, o czym świadczy jego zastosowanie z powodzeniem w kilku typach samolotów, także powojennych.

W połowie lat 30-tych w zakładach PZL opracowano bardzo nowoczesny samolot bombowy PZL-37 Łoś, który dla polskiego przemysłu był konstrukcją przełomową i bardzo innowacyjną. Zastosowano w nim szereg nowych rozwiązań. Jedną z innowacji w PZL-37 objętą prawem patentowym było wspomniane podwójne podwozie, które pozwalało Łosiom operować z nieutwardzonych lotnisk polowych, w tym piaszczystych i podmokłych. Było to podwozie zespołowe dwukołowe jednogoleniowe, z kołami zawieszonymi na poprzecznym prostowodzie, co pozwalało na dostosowanie się kół do nierówności terenu.


Rysunki z patentu nr 29090 (fot. konstrukcjeinzynierskie.pl)

Źródło: Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie/konstrukcjeinzynierskie.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony