O samolocie bombowym LWS-6 "Żubr" na kolejnej Glassówce

Samolot bombowy LWS-6 ”Żubr” (fot. via Wojciech Sankowski-”Lotnictwo z Szachownicą”)

Samolot bombowy LWS-6 "Żubr" będzie tematem najbliższej „Glassówki” – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL). Spotkanie odbędzie się 20.05.2017 r., o godzinie 10:15 w Klubie Absolwenta na Politechnice Warszawskiej (gmach główny; wejście z auli w lewy narożnik).

O samolocie bombowym LWS-6 "Żubr" opowie Wojciech Mazur.

LWS-6 Żubr (PZL.30 Żubr) to dwusilnikowy średni bombowiec, który został  wyprodukowany w niewielkiej liczbie w Lubelskiej Wytwórni Samolotów przed wybuchem II wojny światowej, używany do szkolenia.

Projekt samolotu powstał w wyniku złożonego w 1933 roku, przez Ministerstwo Komunikacji, zamówienia na samolot pasażerski dla PLL LOT. Głównym konstruktorem był inż. Zbysław Ciołkosz. W 1934 r. anulowano zamówienie decydując się na zakup samolotów Douglas DC-2 montowanych w wytwórni Fokker w Amsterdamie. Wówczas Departament Aeronautyki zlecił jego przerobienie na średni samolot bombowy o udźwigu bomb 1200 kg. Samolot swym układem nawiązywał do dobrze uzbrojonych, lecz o mało aerodynamicznych kształtach oraz niezbyt szybkich bombowców francuskich i angielskich z początku lat trzydziestych.

Prototyp PZL-30BI napędzany silnikami Pratt-Whitney ”Wasp Junior TB” został oblatany w marcu 1936 r. i następnie przekazany do prób w ITL. Mała moc silników ”Wasp Junior” przy dużej masie samolotu, była przyczyną jego niskich osiągów. Również chowane podwozie konstrukcji inż. Ciołkosza okazało się kłopotliwe i niepraktyczne. Prototyp został przebudowany i z nowymi silnikami PZL-Bristol ”Pegaz VIII” został oblatany na początku września 1936 r. Otrzymał nowe oznaczenie PZL-30BII. 14.09.1936 r. w Lubelskiej Wytwórni Samolotów zamówiono 16 samolotów, z terminem dostaw na czerwiec-listopad 1937 r. (oraz opcję na kolejnych 30 egz.), noszących oznaczenie LWS-6 ”Żubr”.

Materiały ze spotkań dostępne są na stronie: www.smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: glassowka.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus