Przejdź do treści
Lotnisko Warszawa Babice
Źródło artykułu

Komunikat 13/2014: Zakaz Low Pass-ów na Babicach dla samolotów nie bazujących na EPBC

Zapewne zdecydowana większość rodzimych pilotów w trakcie swojej lotniczej kariery miała możliwość wykonania operacji z lotniska Warszawa Babice. Obiekt ten, ze względu na swoją infrastrukturę oraz atrakcyjne położenie, stał się popularnym celem lotów większości ośrodków szkoleniowych tej części Polski. To właśnie tutaj piloci weryfikują swoje umiejętności w intensywnym ruchu nadlotniskowym. 

Wszystko to powoduje, że Babice stały się obiektem coraz mniej przyjaznym dla podmiotów gospodarczych na nim zlokalizowanych i z niego na co dzień operujących. Redakcja portalu dlapilota.pl dotarła do skargi użytkowników lotniska Warszawa Babice wystosowanej do Centurm Usług Logistycznych MSWiA, które zarządza lotniskiem Warszawa Babice.

W piśmie czytamy m.in., iż w ostatnim czasie nastąpiło znaczne nasilenie ruchu samolotów stacjonujących na okolicznych lotniskach i lądowiskach takich jak Sochaczew, Modlin, Sobienie czy Dęblin.

Blokowanie przez nie kręgu nadlotniskowego niejednokrotnie uniemożliwia lub znacznie ogranicza wykonywanie lotów przez bazujące tu na stałe ośrodki szkolenia oraz firmy lotnicze. Stwierdzone są również częste przypadki stosowania niskich przelotów nad pasem bez lądowania, podczas których informatorzy AFIS obciążani są pracą, za którą CUL nie pobiera opłat. 

Gdzie faktycznie jest problem?
Sprawa jak zwykle nie jest czarno biała. No bo przecież te same podmioty, które dzisiaj apelują o ograniczenie innych, same korzystają z infrastruktury sąsiednich lotnisk, takich jak Modlin, Łódź czy Sobienie. W opinii naszej redakcji chodzi o dwie kluczowe sprawy. Pierwsza to, że goście Babic, w ilościach niemalże przemysłowych, nie przestrzegają zasad kręgu nadlotniskowego (informacja od zarządzającego lotniskiem Babice), wkomponowanego w zurbanizowany teren tak, aby latające samoloty były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Stacjonujące ośrodki szkolenia lotniczego i usług lotniczych na EPBC obawiają się, że brak przestrzegania reżimów spowoduje więcej skarg okolicznych mieszkańców. Dwa, to problem Sochaczewa o którym pisaliśmy już w lipcu bieżącego roku.

Otóż bez konsultacji społecznych wyrosła na zachód od lotniska Babice, wydzielona przestrzeń EA dla Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego z Dęblina. Wlot do tej przestrzeni, wymaga zgody zarządzającego. EA powstała aby "chronić" i zapewnić "bezpieczeństwo" szkolącym się tam pilotów w warunkach "dużego" natężenia ruchu. Choć zarządzający Ośrodkiem w Sochaczewie zapewnia, że nie ma kłopotów z udzielaniem zgód na przelot przez EA, to jednak dla Babic, zostaje coraz mniej miejsca, a piloci lecąc na zachód muszą uzyskać dodatkową zgodę na przelot. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ale jednak z uwagi na zagęszczenie innych struktur, "ciasnotę" wylotu pomiędzy Kampinosem a CTR EPWA może to powodować stres, który w warunkach dużego natężenia ruchu, słabej pogody może zmaterializować się w incydent lub w najgorszym przypadku katastrofę.

I tu jest sedno problemu. Skoro z uwagi na natężenie ruchu, Sochaczew wydzielił sobie przestrzeń, a i tak latają do Babic aby tu się szkolić w warunkach, nazwijmy to "rzeczywistych" to jest to problem. Dodajmy, że w przeszłości, użytkownicy Babic wielokrotnie apelowali do strony wojskowej o możliwość wykorzystania lądowiska w Sochaczewie celem wykonywania często powtarzających się operacji w procesie szkolenia. Niestety wojsko nigdy nie dało zgody cywilom na wykorzystanie Sochaczewa. Teraz przez Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego z Dęblina to samo wojsko, szkoli tam cywilów. Ot taki paradoks...

Strefa EA nad Sochaczewem, działała do 30 września 2014. Miejmy nadzieję, że zarządzający w przyszłym roku wypracują rzeczowe i naturalne rozwiązanie, nie tworząc pseudo ochrony dla uczniów pilotów i, albo nie przekształcając EA w strefę TRA lub co gorsza TSA....

W związku z powyższym, Zarządzający lotniskiem Warszawa-Babice, opublikował Komunikat nr 13/2014, w którym ze względu na duży ruch na kręgu nadlotniskowym oraz w celu ograniczenia hałasu, zabrania wykonywania przelotów Low Pass statkom powietrznym nie wykonującym lądowania i nie bazującym na stałe na lotnisku Warszawa-Babice.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią pisma wystosowanego do Centrum Usług Logistycznych MSWiA:


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony