Przejdź do treści
RWY 33 EPWA, fot. Marcin Ziółek
Źródło artykułu

ILS CAT III na lotnisku w Warszawie - szczegóły przedsięwzięcia

Jak już informowaliśmy na naszych łamach, w 2015 r. na głównym stołecznym lotnisku ma zostać uruchomiony ILS CAT III. Będzie to pierwszy port lotniczy w Polsce wyposażony w system, który umożliwi wykonywanie operacji lotniczych w warunkach niemal zerowej widzialności. Wychodząc naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu tym tematem, o jego szczegóły zapytaliśmy Rzecznika Prasowego Lotniska Chopina w Warszawie, Przemysława Przybylskiego.

Dlapilota.pl: Jaka dokładnie podkategoria ILS CAT III zostanie wprowadzona w Warszawie?

Przemysław Przybylski:
Założenie projektowe jest takie, aby system ILS/DME RWY33 na Lotnisku Chopina spełniał wszystkie wymagania kategorii III. Obloty zainstalowanych już urządzeń potwierdziły, że sygnał radiowy spełnia takie wymagania. To jaka podkategoria zostanie ostatecznie certyfikowana (A, B czy C) zależeć będzie od zainstalowania dodatkowych urządzeń nie związanych bezpośrednio z systemem ILS, m.in. monitora pola dalekiego - Far Field Monitor (FFM). PAŻP podjął już działania zmierzające do uruchomienia takiego urządzenia.

Dlapilota.pl: Czy precyzji naprowadzania statków powietrznych na pas 33 nie będzie zakłócała linia kolejowa zlokalizowana zaraz za płotem lotniska? Argument ten wcześniej często pojawiał się jako główna przeszkoda podwyższenia kategorii ILS na EPWA.

PP:
Nie. Po przesunięciu progu drogi startowej o 660 m w kierunku terminala, przeniesiona została również instalacja anteny nadajnika ścieżki schodzenia (Glide Path). Przeprowadzone przez PAŻP testy wykazały, że strefa ochronna instalacji zlokalizowanej w nowym miejscu jest całkowicie wystarczająca na potrzeby III kategorii.

Dlapilota.pl: Kiedy możemy się spodziewać rozpoczęcia testów CAT III, a kiedy uruchomienia operacyjnego?

PP:
Testy rozpoczną się pod koniec przyszłego roku, a operacyjnie system ILS III kategorii zostanie uruchomiony w pierwszej połowie 2015 r.

Dlapilota.pl: Jakie inwestycje będą musiały zostać wykonane w kwestii podwyższenia kategorii operycyjnej tego systemu?

PP:
Inwestycje są zarówno po stronie PAŻP (m.in. instalacja właściwych urządzeń do CAT III) jak i PPL. Zarządzający lotniskiem w pierwszej połowie bieżącego roku rozpoczął szereg inwestycji w Polu Manewrowym Lotniska, które docelowo uwzględniają możliwość wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności na drodze startowej RWY 15-33. Inwestycje te dotyczą w szczególności zapewnienia w odpowiednich miejscach poprzeczek zatrzymania (tzw. STOP BAR), właściwego oznakowania poziomego czy też pionowego oraz wymianę oświetlenia nawigacyjnego. Ponadto trwa także budowa drogi kołowania A8, która umożliwi zajmowanie drogi startowej DS3 do startu bez konieczności przecinania jej w poprzek, jak to miało miejsce dotychczas.

Dlapilota.pl: Jak duże będą koszty tego przedsięwzięcia i kto będzie w nich partycypował?

PP:
Finansowanie wymiany urządzeń ILS leży w gestii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Natomiast wdrożenie np. systemu A-SMGCS, który umożliwi utrzymanie przepustowości lotniska w warunkach ograniczonej widzialności będzie finansowane wspólnie przez PPL i PAŻP. Po zakończeniu niezbędnych analiz konieczne będzie wyłonienie dostawcy systemu - i tu niezbędna będzie ścisła współpraca pomiędzy PPL, a PAŻP. Koszt systemu A-SMGCS wynosi ok. 4 mln euro.

Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

PP:
Dziękuję.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony