FAQ - zadaj swoje pytanie!

FAQ

„Wszystko wiedzą wszyscy” – dlatego najlepiej pytać innych o rzeczy, których nie wiemy. Specjalnie z myślą o naszych Czytalnikach, postanowiliśmy rozpocząć serię publikacji pod hasłem FAQ – czyli najczęściej zadawane pytania, ale też najczęściej pomijane pytania, bo wydające się niekiedy zbyt oczywiste, by je postawić instruktorowi, starszemu koledze, czy nawet na forum internetowym.

A skoro „kto pyta nie błądzi”, to zachęcamy Was do zadawania pytań – nawet tych najbardziej banalnych. Nawet te - często decydują o naszym bezpieczeństwie w powietrzu. Będziemy stopniowo zamieszczać odpowiedzi na nie na łamach dlapilota.pl.

Pytanie na dziś: Ile czasu mam na odświeżenie licencji CPL po wygaśnięciu terminu ważności?

Jako takiego terminu nie ma. Jeżeli ktoś posiadał licencję zgodną z JAR FCL to musi się udać do Ośrodka Szkolenia Lotniczego certyfikowanego w zakresie szkolenia teoretycznego i praktycznego CPL. Tam Kierownik Szkolenia HT na podstawie dokumentacji osobistej pilota ustala zakres teoretycznego i praktycznego szkolenia wznawiającego na podstawie posiadanego przez pilota doświadczenia, uprawnień i okresu przerwy w wykonywaniu lotów.

Po przeprowadzonym szkoleniu wznawiającym ośrodek wystawia zaświadczenia o przeprowadzeniu szkoleń wznawiających. Następnie egzamin praktyczny z egzaminatorem LKE i wniosek do ULC o wydanie licencji wraz załącznikami.

Niestety są to również dodatkowe koszty: szkolenia wznawiającego, egzaminu LKE i wydania licencji.

Większy problem jest z licencją wydaną na podstawie przepisów ICAO - stare książeczki "tekturki". Niestety czeka właściciela konwersja licencji ICAO na JAR.

(patrz IEM FCL 1.025)
 


Inne pytania:
FAQ: Skończyły mi się badania lotniczo-lekarskie klasy 1. Ile mam dni aby je odnowić "standardową" procedurą?


Zadaj swoje pytanie w komentarzu poniżej lub przesyłając w formularzu kontaktowym do redakcji

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Piszący artykuł miał pewnie na myśli sytuację utratę ważności licencji i uprawnień z niej wynikających. Wtedy niestety ULC wymaga weryfikacji wiedzy teoretycznej i praktycznej.

Pytanie było proste - odpowiedź powinna być - wznów jakiekolwiek uprawnienie, albo nawet nie wznawiaj bo najprościej zdać egzamin SEP(L), który tego nie wymaga i masz z powrotem starą licencję.
A ciekawe na jakiej zasadzie (przepis) ulc się czegokolwiek domaga?

Skąd takie brednie się biorą? Proszę zacytować przepis!
Totalne nieporozumienie. Trzeba zacząć rozróżniać ważność licencji od ważności uprawnień. Jak niektóre uprawnienia wygasną to trzeba je wznowić zgodnie z procedurą określoną przez CAA (as determined by authority) - u nas nikt takiej procedury nie opublikował. Np. w Anglii można bez wznowienia przystąpić do egzaminu przez kilka lat. Taka procedura powinna wyjść jako co najmniej rozporządzenie właściwego Ministra d/s Transportu, bo Prezes ULC to może tworzyć przepisy dla swoich pracowników.
Teraz część uprawnień nie wymaga wznowienia np. SEP(L) - wystarczy egzamin.
Licencja jest ważna lub może być wydana jak jest tam co najmniej jedno ważne uprawnienie. Wtedy bez żadnych ośrodków niezależnie jak długo nie mieliśmy licencji zwracamy się o wydanie nowej - takiej jak mieliśmy w przeszłości.
Wznawianie uprawnień w Polsce to jakiś zamęt - ktoś najpierw pozabierał z certyfikatów ośrodkom wznawiania. Potem bez podstawy prawnej każe wznawiać nie wiadomo jak. Ośrodki mogą robić to co mają w certyfikatach i tylko na to wystawiają zaświadczenia - nie ma programu dziękujemy.