Często zadawane pytania w sprawie ubezpieczeń lotniczych

CONSUS S.A.

Przygotowaliśmy dla Państwa odpowiedzi na często zadawane pytania związane z ubezpieczeniami lotniczymi. Jeśli chciałbyś poznać odpowiedź na nurtujące pytanie, dopisz je w komentarzach na dole strony.

1. Co to jest SDR?
Umowna jednostka monetarna pod nazwą Specjalne Prawo Ciągnienia (Special Drawing Rights) utworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Istnieje ona wyłącznie w formie umownej. Pełen opis dotyczący SDR można znaleźć na stronie MFW. Kod waluty wg ISO to XDR. Aktualny kurs SDR można znaleźć na stronie www.nbp.pl.

2. Jaka jest definicja pasażera?
Pasażer zdefiniowany jest jako osoba przebywająca na pokładzie statku
powietrznego nie będąca członkiem załogi. Personel pokładowy traktowany jest również jako załoga.

3. Mój samolot aktualnie nie lata. Czy muszę posiadać ubezpieczenie?
Trudne pytanie. Ale odpowiedź proszę traktować jako tylko i wyłącznie moją opinie. Każdy samolot figurujący w Rejestrze musi posiadać ochronę ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczenia OC

4. Czy ubezpieczenie może zostać zawarte w oparciu o jedna sumę gwarancyjną?
Tak, ale musi ona odpowiadać sumie limitów w zakresie ubezpieczenia
odpowiedzialności wobec osób trzecich oraz limitu wobec pasażerów.

5. Czy ochronie podlegają "miejsca" czy pasażerowie?
Rozporządzenie stwierdza, że ochrona wymagana jest dla pasażera a nie dla "miejsca w samolocie". Jeżeli wiemy, że nie będziemy latać z pasażerami to możemy ograniczyć się do limitu przewidzianego dla ubezpieczenia odpowiedzialności wobec osób trzecich.

6. Czy samoloty z MTOW poniżej 500 kg muszą posiadać ubezpieczenie OC?
Tak, wyłączone z zakresu ochrony jest ryzyko wojny i terroryzmu ale tylko w przypadku kiedy samolot nie wykonuje lotów poza przestrzeń powietrzną kraju w którym został zarejestrowany.

Krzysztof Błaszkiewicz - Consus S.A.

Źródło: Consus S.A.
comments powered by Disqus

Komentarze

Mam pytanie do informacji, że ubezpieczenie może zostać zawarte w oparciu o jedną sumę gwarancyjną ale musi ona odpowiadać sumie limitów w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności wobec osób trzecich oraz limitu wobec pasażerów - jak poprawnie wyliczyć tę sumę? Jeśli ubezpieczenie wobec każdego pasażera ma wynosić np. 100.000 SDR w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia to jak mam wyliczyć łączną sumę gwarancyjną? Muszę przewidzieć ilu pasażerów będę przewoził w okresie ubezpieczenia? Bo przecież każdemu z nich może się przydarzyć wypadek przy każdym locie... Proszę o podpowiedź.