Przejdź do treści
Hawker 1000 o numerze rejestracyjnym N237WR
Źródło artykułu

NTSB ujawnia nagrania z kokpitu Hawkera

Amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała wstępny raport dotyczący katastrofy odrzutowego Hawkera 1000 o numerze rejestracyjnym N237WR, który 11 listopada 2015 roku rozbił się w mieście Akron w stanie Ohio.

Z zapisu rejestratora rozmów w kokpicie wynika, że przed podejściem do lądowania w Akron, piloci dyskutowali, czy pogoda nad lotniskiem pozwoli na bezpieczne posadzenie maszyny. Na chwilę przed rozpoczęciem podejścia prędkość business-jeta wynosiła 140 węzłów. Minutę później zaczęła spadać, co zaniepokoiło kapitana: "120 węzłów. Nie zmniejszaj prędkości, bo przepadniemy".

Kilka minut później, gdy samolot był ustabilizowany na localizerze pasa 25 lotniska w Akron, pilot powiedział: "Nie nurkuj, nie nurkuj. Za duża prędkość schodzenia, dwa tysiące stóp na minutę, wyrównaj!". Dane radarowe potwierdzają zarejestrowaną przez instrumenty pokładowe prędkość pionową. Na nagraniu dwukrotnie słychać działania wibratora wolantu i alarmy dźwiękowe "pull up" systemu GPWS. Kilka sekund później statek powietrzny zawadził o linię wysokiego napięcia i runął na dom. Śledczy odkryli, że w chwili zderzenia z ziemią samolot miał maksymalnie wypuszczone klapy, chociaż załoga była szkolona, by podczas podejść nieprecyzyjnych używać częściowo wysuniętych klap aż do momentu uzyskania całowitej pewności, że uda się wylądować. NTSB odkryła również, że obu pilotów zwolniono z pracy w poprzedniej linii za brak uczestnictwa w sesjach treningowych. W wyniku katastrofy zginęło dwóch pilotów i siedmiu pasażerów.

Link do transkrypcji rozmów pilotów dostępny jest tutaj.





FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony