Przejdź do treści
Śmigłowiec H145M Niemieckich Sił Zbrojnych (fot. Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

Airbus Helicopters dostarczył ostatni H145M Niemieckim Siłom Powietrznym

Airbus Helicopters przekazał Niemieckim Siłom Zbrojnym (Bundeswehrze) piętnasty, tj. ostatni, wielozadaniowy śmigłowiec H145M. Śmigłowce, stacjonujące w Laupheim, są obsługiwane przez siły specjalne Bundeswehry. Bundeswehra, jako pierwszy klient, zamówiła w 2013 r. 15 tych wydajnych śmigłowców w ramach programu lekkiego śmigłowca wielozadaniowego (Light Utility Helicopter – LUH) dla Sił Specjalnych (Special Operations Forces – SOF), natomiast pierwszy śmigłowiec otrzymała pod koniec 2015 r. Wraz z ostatnią dostawą, Airbus Helicopters ukończył cały program na czas i w określonym budżecie.

Projekt LUH SOF jest doskonałym przykładem konstruktywnej współpracy Bundeswehry, władz i przemysłu – powiedział Wolfgang Schoder, prezes Airbus Helicopters w Niemczech. – Chciałbym podziękować wszystkim naszym partnerom za efektywną współpracę. Z przyjemnością będziemy dalej pracować w tym duchu, realizując kolejne programy. Życzę Siłom Specjalnym Bundeswehry powodzenia w użytkowaniu nowych śmigłowców.

H145M to wojskowa wersja sprawdzonego, lekkiego śmigłowca H145, który został dostarczony po raz pierwszy w 2014 r. Cała flota H145 osiągnęła ponad 50 000 godzin lotu. Przy maksymalnej masie startowej 3,7 tony, lekki H145M może być używany do szerokiego zakresu zadań, w tym transportu, dostaw, nadzoru, ratownictwa lotniczego, zbrojnego rozpoznania i ewakuacji medycznej. Śmigłowce H145M typu LUH SOF należące do Bundeswehry wyposażone są w system lin desantowych do transportu sił specjalnych, wysokiej klasy system kamer do rozpoznania, a także system uzbrojenia dla wsparcia podczas rozmieszczania, umożliwiając tym samym siłom specjalnym wykorzystywanie śmigłowców do wielu nowych zadań. Ponadto, ochrona balistyczna śmigłowca i elektroniczny system przeciwdziałania zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa podczas misji.

Śmigłowce zostały opracowane do misji dziennych i nocnych w niekorzystnych warunkach. Napędzany dwoma silnikami Turbomeca Arriel 2E, H145M jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikami (FADEC). Co więcej, śmigłowiec dysponuje awioniką Helionix, która wraz z innowacyjnym zarządzaniem danymi lotniczymi zawiera wysokowydajny, 4-osiowy autopilot, który znacznie redukuje obciążenie pilota podczas misji. Wyjątkowo niski poziom emitowanego hałasu sprawia, że H145M jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.

W 2015 r. Airbus Helicopters zawarł również kompleksową umowę o współpracy z Bundeswehrą, udzielając wsparcia klientowi do co najmniej 2021 r. Odpowiedzialność Airbus Helicopters obejmuje zarządzanie i wdrażanie prac konserwacyjnych oraz naprawczych, dostarczanie części zamiennych i zapewnienie zdatności do lotu. Fakt, że flota osiągnęła już 3 900 godzin lotu, świadczy o słusznym wyborze koncepcji wsparcia, dobrej współpracy i niezawodności śmigłowców.

Widzimy wyraźnie, że ten rodzaj wsparcia związanego z osiąganiem wyników przyczynia się do wysokiego poziomu dostępności floty dla oddziałów – wyjaśnia Wolfgang Schoder. – Ścisła współpraca pomiędzy przemysłem a operatorem sprawdziła się w sektorze cywilnym i jest coraz ważniejsza dla klientów wojskowych. Nadal istnieje potencjał, jaki można zrealizować w Bundeswehrze w tej dziedzinie.

Inne kraje, które wybrały H145M to Republika Serbii, która zamówiła dziewięć jednostek, oraz Tajlandia, z zamówieniem na pięć.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony