Przejdź do treści
Airbus Group - logo
Źródło artykułu

Współpraca Grupy Airbus i Perlan Project

Organizacja Perlan Project nawiązała współpracę partnerską z Grupą Airbus, by wykonać lot szybowcem na krawędź kosmosu.

Celem misji Airbus Perlan Mission II jest zbudowanie najnowocześniejszego na świecie szybowca, który wzleci na wysokość 90 000 stóp (27 432 metrów), unosząc się na górskich falach stratosferycznych.

Misja ta ma pobić wszystkie rekordy wysokości dla lotu ciągłego statkiem załogowym i zebrać bezcenne dane o naszej atmosferze i powłoce ozonowej.

 ‒ Perlan Project Inc., badawczo-rozwojowa organizacja non-profit, która wykorzystuje szybowce do lotów na ekstremalnych wysokościach do prowadzenia badań atmosfery, ma przyjemność ogłosić, że nawiązała współpracę partnerską z Airbus Group ‒ światowym liderem w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki ‒ aby wykonać lot szybowcem na krawędź kosmosu (+90 000 stóp ‒ 27 432 metrów).

Misja Airbus Perlan Mission II została ogłoszona podczas konwencji EAA AirVenture Oshkosh, największego dorocznego spotkania amatorów i profesjonalistów w dziedzinie lotnictwa w USA, przez Jeana Botti – Dyrektora ds. Technicznych Airbus Group i Einara Enevoldsona – Prezesa, założyciela i pilota Perlan Project Inc.

Tom Enders, Dyrektor Generalny Airbus Group, powiedział: „Nasza firma zbudowana została na osiągnięciach pionierów lotnictwa, którzy w swoich czasach przekraczali granice ‒ ludzi, którzy latali wyżej, dalej i szybciej. Dlatego, kiedy dowiedzieliśmy się o Perlan Project i ich dążeniach, by poszybować na rekordowej wysokości wiedzieliśmy, że musimy znaleźć sposób, by stać się częścią tego przedsięwzięcia. Partnerstwo z zespołem Perlan doskonale pasuje do naszych najważniejszych celów – rozwoju innowacyjności w lotnictwie i kosmonautyce oraz inspirowania przyszłych pokoleń projektantów, producentów i lotników.”

„Po skrupulatnej ocenie technologii i planów badawczych Perlan Project, Airbus Group jest przekonana, że ta ważna misja zakończy się sukcesem” – powiedział Botti. „Rozwój badań nad klimatem i aerodynamiką jest dla nas niezwykle ważną dla nas kwestią. W Airbus Perlan Mission II widzimy szansę zdobycia doświadczenia i danych na temat lotów na bardzo dużych wysokościach ‒ jest to obszar naszych zainteresowań z możliwościami szerszego zastosowania w lotnictwie i kosmonautyce.”

Einar dodał: „kiedy Perlan Project poszukiwał partnera, który pomógłby nam dokończyć misję, nawet się nam nie śniło, że będziemy mieć tyle szczęścia, by zdobyć partnera rangi Airbus Group. Dzięki ich technologicznemu i finansowemu wsparciu, naprawdę jesteśmy w drodze na krawędź kosmosu. Teraz zostaje już tylko kwestia zakończenia prac nad najnowocześniejszym szybowcem świata i złapania właściwej fali.” „Jesteśmy dumni i podekscytowani udziałem w tym zespole projektowym i mamy nadzieję, że nasze doświadczenie technologiczne i produkcyjne pomoże zapewnić misji Airbus Perlan Mission II całkowity sukces” – dodał Enders, Dyrektor Generalny Airbus Group.

Perlan Project wciąż poszukuje sponsorów, partnerów i współpracowników dla swojej misji oraz do międzynarodowych programów edukacyjnych mających na celu inspirowanie i promowanie nauki i edukacji technologicznej.

Historia Perlan Project
W latach 1992-98 założyciel Perlan i pilot testowy NASA, Einar Enevoldson, zbierał materiały dotyczące zjawiska pogodowego, o którego istnieniu nikt w tym czasie nawet nie wiedział: stratosferycznych fal górskich. Podobnie jak w przypadku ogromnych fal oceanicznych, te fale powietrzne wywoływane są przez silne wiatry wiejące nad szczytami wysokich łańcuchów górskich, takich jak Andy. Fale powietrzne unoszą się następnie prosto w kierunku przestrzeni kosmicznej. Jako pilot, Einar szybko wpadł na pomysł wykorzystania tych fal do wyniesienia szybowca na wysokość bliską przestrzeni kosmicznej. Postawił sobie za cel dowieść, że jest to możliwe. Tak powstał Perlan Project.

W 1998 r. meteorolog, dr Elizabeth Austin dołączyła do Einara i rozwinęła jego odkrycie, dowodząc, że stratosferyczny nocny prąd strumieniowy i wiry polarne to czynniki, które pozwalają na wznoszenie się fal górskich na wysokość 130 000 stóp (39 624 metrów).

W 1999 r. Steve Fossett, bijący rekordy lotnik, żeglarz, poszukiwacz przygód i pierwszy człowiek, który samotnie okrążył kulę ziemską balonem bez międzylądowań, postanowił założyć Perlan Mission I i został jednym z jej pilotów.

30 sierpnia 2006 r. Steve Fossett i Einar Enevoldson pobili rekord wysokości lotów szybowcowych, wzbijając się na wysokość 50 671 stóp (15 460 m) w standardowym szybowcu, wykorzystując stratosferyczne fale powietrza.

Mogli polecieć jeszcze wyżej!
Problem pojawił się, gdy ich skafandry wysokościowe rozszerzyły się w kabinie tak bardzo, że nie mogli poruszać urządzaniami sterowniczymi i bezpiecznie kierować szybowcem. Szybko więc wylądowali i zdecydowali, że potrzebny im jest specjalnie zaprojektowany szybowiec z hermetyzowaną kabiną.

Narodziła się misja Perlan Mission II.
W 2014 r. Airbus Group została partnerem i sponsorem tytularnym misji Airbus Perlan Mission II. W latach 2015/16 Airbus Perlan Mission II zamierza ustanowić nowy rekord wysokości, lecąc specjalnie zaprojektowanym hermetycznym szybowcem wysokościowym (Perlan 2) wyżej niż wzniósł się lotem ciągłym jakikolwiek załogowy skrzydłowy statek powietrzny, wykorzystując do tego stratosferyczne fale górskie i wir polarny, a jednocześnie zbierając bezcenne dane o atmosferze ziemskiej i powłoce ozonowej.

O projekcie Perlan Project Inc. ‒ www.perlanproject.org
Perlan Project Inc. jest organizacją non-profit typu 501(c)(3), która zajmuje się badaniami lotniczymi i naukowym badaniem atmosfery, wykorzystując przy tym szybowce zaprojektowane do lotów na ekstremalnie dużych wysokościach.

O Airbus Group ‒ www.airbusgroup.com
Airbus Group jest światowym liderem lotnictwa i kosmonautyki oraz związanych z nimi usług. W 2013 r. grupa składająca się z Airbus, Airbus Defence and Space oraz Airbus Helicopters przyniosła dochód 57,6 mld euro i zatrudniała około 139 000 osób.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony