Przejdź do treści
Aeroklub Polski
Źródło artykułu

Polska Reprezentacja Szybowcowa od niedzieli w Turynie

3 Światowe Igrzyska Lotnicze będą rozgrywane we Włoszech na jednym ze starszych lotnisk Collegano Aeritalia w Turynie, w dniach 06-14.06.2009. Główny sponsor to SOL AERO sp z o.o.

Zawody odbędą się według regulaminu wyścigów szybowcowych (Sailplane Grand Prix). Z uwagi na specyfikę zawodów (wspólna linia startu w tym samym czasie oraz fakt, że na jednym lotnisku będą rozgrywane konkurencje w różnych dyscyplinach) w wyścigach wystartuje tylko 12 pilotów szybowcowych z całego świata. Zmagania pilotów będzie można podziwiać z trybun dla publiczności, które już są zainstalowane na lotnisku i w Internecie dzięki wyposażeniu szybowców w urządzenia umożliwiające lokalizacje szybowców z zawodnikami na trasie podczas rozgrywania konkurencji.

Program Mistrzostw:

  • Przyjazd ekipy do Turynu 30.05.2009 godziny wieczorne
  • Zgrupowanie treningowe 31.05 – 05.06.2009 lotnisko w Turynie
  • Rozpoczęcie Igrzysk 06.06.2009 (Sobota) godz. 19:00 Rynek miastaTuryn
  • Rozgrywanie Konkurencji 07.06 – 13.06 2009 lotnisko w Turynie
  • Ceremonia Zakończenia Igrzysk 13.06.2009 (Sobota) godz. 19:00
  • Air Show 14.06.2009 (Niedziela) lotnisko w Turynie
  • Przyjazd ekipy do Bielska-Białej 15.06.2009 (poniedziałek)
Skład naszej reprezentacji wygląda następująco:
  • Zawodnicy:
Sebastian KAWA, Aeroklub Bielsko-Bialski, Klasa 15metr, Szybowiec Diana2 "RP"
Krzysztof Herczyński, Aeroklub Zagłębia Miedziowego Klasa 15metr, Szybowiec Diana2 "BB"
  • Kierownik ekipy i trener: Jacek Dankowski.
Charakterystyka naszych zawodników

Sebastian Kawa – rozpoczął latanie na szybowcach w wieku 16 lat w 1988 roku. Jeden z bardziej utytułowanych polskich szybowników zdobył do tej pory 5 tytułów Mistrza Świata, dwa brązowe medale Mistrzostw Świata, jeden brązowy medal Światowych Igrzysk Lotniczych i dwa tytuły Mistrza Europy, Rekordzista Świata i Polski. Historia największych sukcesów Sebastiana wygląda następująco: w grudniu 2007 obronił w Nowej Zelandii tytuł Mistrza Świata w wyścigach szybowcowych (na szybowcu Diana 2), w sierpniu 2007 roku na Litwie obronił tytuł Mistrza Europy w klasie Club (szybowiec Brawo). Poprzedni zdobył w słowackiej Nitrze latem 2005 roku (szybowiec Brawo). We wrześniu 2005 roku we Francji w arcytrudnym rejonie francuskich Alp zdobył tytuł Mistrza Świata w wyścigach szybowcowych (na szybowcu Diana 2). W tym samym rejonie w 2006 roku obronił tytuł Mistrza Świata w klasie Club (szybowiec Brawo). Poprzedni wywalczył w 2004 roku w równie trudnym terenie nad południową Norwegią (Szybowiec Brawo). W 2003 roku w Nitrze na Słowacji Kawa wygrał Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Światowej (szybowiec PW5). Nasz reprezentant w latach 1999 i 2001 zdobył brązowe medale w Mistrzostwach Świata w klasie Światowej (szybowiec PW5) i w brązowy medal Światowych Igrzysk Lotniczych w Hiszpanii w 2001 roku.

Wszystkie wymienione sukcesy odniósł na szybowcach polskiej konstrukcji i produkcji.
W tym roku Sebastian we wspaniałym stylu zwyciężył najliczniej obsadzone na świecie międzynarodowe zawody szybowcowe „Pribina Cup” na Słowacji (szybowiec Diana 2) i 2 Mistrzostwa Polski w Wyścigach Szybowcowych rozgrywane na lotnisku Żar.

Kawa był nieprzerwanie liderem Światowego Rankingu Pilotów Szybowcowych FAI od września 2005 do lipca 2008 roku. Aktualnie znajduje się na drugim miejscu. W rankingu jest notowanych ponad 3700 pilotów z 41 krajów całego świata. W klasyfikacji zespołowej Polska znajduje się na trzecim miejscu za Niemcami i Francją. Mam nadzieję, że wysoka forma zawodnicza naszego zawodnika od początku sezonu pozwoli nam cieszyć się kolejnymi sukcesami.

Krzysztof Herczyński rozpoczął latanie na szybowcach w wieku 16 lat w 1998 roku. Jeden z najzdolniejszych zawodników szybowcowych młodego pokolenia. Największy sukces to tytuł Mistrza Europy w klasie światowej kiedy był jeszcze juniorem, wywalczony podczas pierwszego startu w imprezie tak wysokiej rangi na Litwie w 2007 roku.

Skład naszej ekipy uzupełniają profesjonaliści Mirosław Ogrodzki i Norbert Wandzel oddelegowani przez Sola-Aero i Biuro Projektowe B inż. Bogumiła Beresia producenta szybowca Diana 2. Pełnią funkcję serwisantów szybowcowych, pomocników zawodników i kierowców.

Charakterystyka naszych szybowców Diana 2
Diana 2 to polski szybowiec najnowszej generacji o bardzo wysokich osiągach w klasie piętnastometrowej, konstrukcji i produkcji inż. Bogumiła Beresia. Od 2005 roku, nasi piloci latając na Dianie 2 zdobyli już dwa srebrne (Janusz Centka w 2005 i Karol Staryszak w 2007) i jeden złoty medal (Janusz Centka w 2007) podczas Mistrzostw Europy oraz trzy złote medale na Mistrzostwach Świata (Sebastian Kawa w 2005, 2007 i Janusz Centka w 2006) oraz jeden srebrny medal na Mistrzostwach Świata (Janusz Centka 2008). Tak duże sukcesy były możliwe dzięki połączeniu wysokich osiągów szybowca Diana 2 z wysokimi umiejętnościami zawodniczymi naszych pilotów.

Podstawowe zasady wyścigów szybowcowych podczas Igrzysk wyglądają następująco:
Konkurencje będą rozgrywane przez 7 dni. Zwykle rozgrywa się jedną konkurencję jednego dnia. Zwycięzcą konkurencji będzie pilot, który pokona wyznaczoną trasę w najkrótszym czasie. (Wynik zawodnika będzie wyrażony w godzinach, minutach i sekundach). Zwycięzca dnia otrzyma 10 punktów za konkurencję, drugi pilot dnia 8 punktów i pozostali za każde miejsce o jeden punkt mniej aż do dziewiątego zawodnika, który otrzyma 1 punkt. Piloci zajmujący miejsca od dziesiątego w dół nie otrzymają punktów. Punkty otrzymują tylko ci piloci, którzy osiągnęli linię mety.
W pierwszym etapie rywalizacji będzie uczestniczyła cała dwunastka zakwalifikowanych do Igrzysk pilotów szybowcowych, z których najlepsza szóstka pilotów zakwalifikuje się do finału. Punkty z części kwalifikacyjnej nie przechodzą do konkurencji finałowej. Zwycięzca finałowej konkurencji uzyska tytuł Lotniczego Mistrza Olimpijskiego (World Air Games Champion)

Jak będą wyglądały konkurencje?
Organizator wyznacza trasę, która najczęściej przybiera kształt wieloboku o tym samym przebiegu i długości dla wszystkich zawodników. Odległość jest liczona od środka linii startu (o długości 5 km ulokowanej w pobliżu lotniska) przez wyznaczone punkty zwrotne do środka linii mety (o długości 0,5 km) usytuowanej na lotnisku. Minimalna długość trasy wynosi 100 km a maksymalna zależy od warunków meteorologicznych i przeważnie nie przekracza 400 km. Zawodnicy zwykle osiągają średnie prędkości na trasie od 50 do 150 km/h. Prędkość średnia jest uzależniona od umiejętności pilota, osiągów szybowca i warunków meteorologicznych. Czas jest liczony dla wszystkich od tego samego momentu (równoczesny czas startu lotnego – „Regatta Start”) zwykle 20 minut po odczepieniu od samolotu holującego ostatniego pilota. Dzięki temu pilot przecinający metę jako pierwszy zawsze będzie zwycięzcą konkurencji.

Jak będzie wyglądała oprawa medialna i gdzie można kibicować pilotom?
W najlepszej sytuacji będą kibice znajdujący się na lotnisku w Turynie, którzy będą mogli obserwować rywalizację na żywo i na telebimie usytuowanym na lotnisku. Organizator zadbał o elementy poprawiające medialność szybownictwa. Rywalizacja pilotów na trasie poszczególnych konkurencji będzie transmitowana. Każdego dnia będzie realizowana transmisja połączona z animacją komputerową z nadajników zamontowanych na pokładzie szybowców pokazująca pozycje, wysokość, prędkość pionową i poziomą poszczególnych pilotów. Dane z szybowców będą przesyłane przez łącza satelitarne na lotnisko. Sympatycy szybownictwa przebywający poza Turynem, będą mogli oglądać rywalizację pilotów dzięki transmisji w internecie na stronie organizatora http://www.wag2009.com/

Rywalizacja będzie się odbywała w pięknej scenerii Alp na pograniczu włosko-francusko-szwajcarskim, co w połączeniu z dużą dynamiką szybowców klasy 15 metrowej osiągających prędkości do 270 km/h, będzie stanowiło dodatkową atrakcję przekazu medialnego.

Obszar rozgrywania mistrzostw:
Turyn jest położony u podnóża zachodniej odnogi Alp. Po zachodniej stronie lotniska górują piękne zbocza górskie umożliwiające szybownikom nawiązanie kontaktu z różnego rodzajami prądami wznoszącymi. Trasy będą przebiegać głównie na zachód i północny-zachód od Turynu aż po drugi co do wysokości szczyt Alp „Monte Rosa – 4634 m.n.p.m na granicy włosko-szwajcarskiej.
Więcej informacji pod adresem na stronie FAI oraz na Stronie Internetowej organizatora WAG 2009

Strona Internetowa naszej ekipy



Jacek Dankowski
Kierownik Ekipy
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony