Przejdź do treści
Piknik Lotniczy na 70-lecie Aeroklubu Mieleckiego (fot. airshowmielec.pl)
Źródło artykułu

Piknik Lotniczy na 70-lecie Aeroklubu Mieleckiego

Zarząd Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich zaprasza wszystkich sympatyków lotnictwa na Piknik Lotniczy – 70 lat Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich, który odbędzie się 11.09.2016 r. od godziny 10:00 do 17:30 na terenie SSE (przed dawną wieżą lotniska EPML).

Tego dnia na mieleckim niebie będzie można zobaczyć m. in.:

Pokaz dynamiczny samolotu MIG-29 w wykonaniu kpt. pil. Adriana Rojka
Po raz pierwszy od 19 lat, kiedy to lotnisko w Mielcu gościło wiele zagranicznych samolotów myśliwskich na międzynarodowych pokazach lotniczych w 1997 roku, będziemy mieli okazje ujrzeć wyjątkowy dynamiczny pokaz naddźwiękowego samolotu MiG-29, którego z wielkim hukiem poderwie  Kpt. pil. Adrian Rojek dając pokaz pilotażowego kunsztu w najwyższym stopniu.

Samolot MiG-29, który pierwszy raz w historii dotknie pasa startowego lotniska w Mielcu to maszyna konstrukcji lat 70-tych. Z biało-czerwoną szachownicą samoloty latają od 1989 roku.  Na wyposażeniu polskiej armii są 32 myśliwce tego typu, które stacjonują w bazach w Mińsku Mazowieckim i Malborku. Mimo swojego wieku MiG-29 – samolot czasów radzieckich, jest w dalszym ciągu mocno eksploatowany przez wiele państw. Jego ciągła modernizacja czyni go sprawdzonym samolotem pola walki o niezwykłych właściwościach aerodynamicznych i pilotażowych – o czym przekonamy się podczas jego widowiskowej prezentacji w powietrzu. Niebo nad Mielcem zagrzmi ostrą dawką decybeli!

Pokaz Zespołu Akrobacyjnego „Orlik”
Obecność Sił Powietrznych zaznaczy również zespół akrobacyjny na samolotach PZL-130 Orlik TC-II -  stąd też jego nazwa. Sformowany w 1998 r.  wywodzi się z 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. W tegorocznym sezonie pokazowym piloci zaprezentują ugrupowanie 7 samolotów.

Podczas powietrznego show będziemy świadkami jednego z najtrudniejszych zadań lotniczych, który wymaga od pilotów mistrzowskiego opanowania technik pilotowania oraz dużej odporności psychicznej. Spowodowane jest to dużą ilością samolotów wykonujących zsynchronizowane układy figur akrobacji lotniczej, znajdujących się w małych odległościach względem siebie oraz na małej wysokości. Zadania takie mogą wykonywać jedynie piloci gruntownie do tego przygotowani, mający do siebie pełne zaufanie.

Rekonstrukcję walk powietrznych II Wojny Światowej grupy Retro Sky Team
Dobrze znana w Europie słowacka grupa rekonstrukcyjna Retro Sky Team składająca się z samolotów w malowaniu stylizowanym na samoloty z okresu II Wojny Światowej zaprezentuje niesamowity pokaz a zarazem żywą lekcje historii która przeniesie nas w czasy II Wojny Światowej. Symulowane bombardowania, desanty spadochronowe oraz walki powietrzne – wszystko okraszone ogromną ilością pirotechniki, zostaną na długo we wspomnieniach widzów jubileuszowych pokazów.

Piloci pojawiają się na licznych pokazach, wydarzeniach społecznych i wojskowych rekonstrukcjach wojennych w Słowacji i Czechach. Wszyscy piloci Retro Sky Team są członkami Aeroklubu w Koszycach (SK).

Akrobację indywidualną samolotu Extra-330 w wykonaniu wychowanka Aeroklubu Mieleckiego – kpt. pil. Radosława Rumszewicza
Extra to samolot większości pokazów lotniczych. Nieustannie od 1987 roku jest to najbardziej popularna konstrukcja stworzona tylko i wyłącznie do wykonywania akrobacji wyższej i wyczynowej. Zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extrę i zabudowy przez firmę Extra Flugzeugbau samolot produkuje się w różnych wersjach np. dwu miejscowych służących do szkolenia, a także z udoskonalonymi zmianami konstrukcyjnymi mających na celu poprawiać w coraz to lepszym stopniu wydajność samolotu w akrobacji lotniczej.

Za sterami EA-330LC zasiądzie Radosław Rumszewicz – zawodowo kapitan samolotu Airbus A320 w linii lotniczej operującej w Europie Środkowo-Wschodniej. Pilot samolotowy od 1994 roku. Od 2003 roku członek akrobacyjnej Kadry Narodowej i reprezentant Polski. Wicemistrz Polski w Akrobacji Samolotowej z 2011 roku. W powietrzu spędził około 6000 godzin. Wychowanek Aeroklubu Mieleckiego gdzie rozpoczął swoją karierę lotniczą od szkolenia szybowcowego i później tutaj zdobył wszelkie uprawnienia lotnicze włącznie z akrobacją.

Flagowe produkty PZL Mielec  – PZL M28 & Sikorsky S-70i Black Hawk
W programie pokazów dynamicznych ujrzymy umiejętności mieleckich pilotów doświadczalnych, którzy zaprezentują właściwości pilotażowe, a przede wszystkim te najbardziej charakterystyczne, z których słyną dwa statki powietrzne – samolot M28 oraz śmigłowiec Black Hawk. Obie  maszyny produkowane są od najmniejszej śrubki w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, które są największym w Polsce producentem samolotów, rozszerzającym profil produkcji o wytwarzanie struktur lotniczych i produkcję helikopterów.

PZL M28 to dwusilnikowy samolot turbośmigłowy klasy STOL (krótkiego startu i lądowania), przeznaczony do wykonywania zadań  lokalnego transportu pasażerskiego i cargo, zrzutu skoczków spadochronowych, ewakuacji medycznej, patrolu i rozpoznania morskiego, poszukiwań i ratownictwa. Piloci zademonstrują m.in. głębokie wiraże z ostrym przechyleniem a także lot na minimalnej prędkości na krytycznych kątach natarcia.

 

Sikorsky S-70i Black Hawk to śmigłowiec, którego można nazwać wiecznie latającą legendą, bowiem jest to najbardziej sprawdzona w każdych warunkach wielozadaniowa konstrukcja na świecie. Produkowany w Mielcu amerykański śmigłowiec w wersji S-70i pokaże się w swoim pokazie od agresywnej strony, której manewry w pełni oddadzą właściwości tej maszyny.

Cellfast Flying Team
Cellfast Flying Team to stosunkowa nowa formacja z Krosna, latająca trzema samolotami Morane Rallye i prezentująca loty w szyku, w różnych ugrupowaniach. Spokojny i majestatyczny grupowy pilotaż, wzbogacony rozejściami i mijankami będzie pokazem jak precyzyjnie lata się na samolotach w ciasnej formacji.

Organizatorzy przygotowali wiele innych atrakcji. Tego dnia swoją dostojność i klasykę latania zaprezentują dwa samoloty. W niebo uniesie się historia, o której piszą książki, a nawet o której wie cały świat – latający muzealny Jak-18 i replika samolotu RWD-5. Do Mielca przyleci również Piper Carbon Cup.

 

Podczas Pikniku Lotniczego Aeroklub Mielecki zaprezentuje w powietrzu dwa szybowce Jantar, które od wielu lat są podstawowymi szybowcami wyczynowymi w Polsce. Ciekawostką pokazu będzie zrzut 150 kilogramowego balastu wodnego podczas przelotów nad lotniskiem. Sekcja spadochronowa rozwinie kolorowe czasze spadochronów na tle nieba. Będzie to również okazja aby zobaczyć niestrudzonego ”Gawrona” – od lat 60-tych podstawowa maszyna wielu aeroklubów wykorzystywana jako samolot holujący, jak również samolot do szkolenia spadochroniarzy. PZL 101 Gawron produkowany był na licencji w zakładach WSK-Okęcie jako rozwinięcie radzieckiego samolotu Jaka-12M.

Dla wszystkich, którzy przybędą na Piknik Lotniczy przygotowano też wystawę statyczną, na której nie zabraknie zabytkowych szybowców – wykorzystywanych w historii Aeroklubu Mieleckiego do szkolenia i treningu pilotów. Zaprezentowana będzie cała kolekcja maszyn wykorzystywanych w poszczególnych dekadach. Jak np. SZD-9 Bocian 1D, SZD-12 Mucha, SZD-22 Mucha Std, SZD-30 Pirat, SZD-48-3 Jantar, PW-2 Gapa, B1-PW-5, i wiele innych… Będzie też można zobaczyć wóz transportowy typu KRAKUS – służący do dziś do przewożenia szybowców z samochodem marki NYSA niegdyś wykorzystywanym do działalności AM. Pojawią się również samoloty sportowe prywatnych użytkowników i szkół lotniczych, a także te biorące udział w pokazach dynamicznych.

Z okazji 70-lecia istnienia Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich zapraszamy do wspólnego świętowania.

Więcej informacji na stronie www.airshowmielec.pl oraz na stronie wydarzenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony