Przejdź do treści
Włodzimierz Skalik
Źródło artykułu

Włodzimierz Skalik wiceprezydentem FAI

Pilot Włodzimierz Skalik został wiceprezydentem Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI z ramienia Aeroklubu Polskiego. Wraz z wiceprezydentami z innych państw będzie odpowiedzialny za utrzymywanie relacji między aeroklubami narodowymi a FAI.

Międzynarodowa Federacja Lotnicza FAI powstała w roku 1905 jako organizacja pozarządowa typu non-profit dla wspierania w skali światowej rozwoju młodego wówczas sportu lotniczego. Dzisiaj FAI zrzesza ponad 100 członków. To najwyższa władza w dziedzinie sportów lotniczych, zrzesza aerokluby narodowe, rejestruje rekordy i nadaje odznaczenia. Jej najwyższą władzą jest zwoływana raz w roku konferencja generalna, która wybiera Radę Wykonawczą z prezydentem na czele. Tegoroczna 104. Konferencja Generalna odbyła się 8-9 października w Dublinie. Aeroklub Polski był reprezentowany przez Włodzimierza Skalika, prezesa AP i Macieja Lipkę, sekretarza Generalnego AP. Konferencję zorganizował Aeroklub Irlandii, a głównym sponsorem był irlandzki urząd lotnictwa cywilnego (Irish Aviation Autorithy).

– Podczas konferencji wręczono dyplomy i wyróżnienia przyznane przez FAI. Miłym polskim akcentem było wręczenie Dyplomu Paula Tissandier’a dla Ministerstwa Sportu i Turystyki za wspieranie Aeroklubu Polskiego w lotniczej działalności sportowej – relacjonuje Włodzimierz Skalik. – Dyplom ten Prezydent FAI Pierre Portmann wręczył przedstawicielowi MSiT Annie Budzanowskiej, dyrektor Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego.

Podczas konferencji wybrano nowego prezydenta FAI. Został nim John Grubbström ze Szwecji. Wybrano również Zarząd FAI. Odbyła się także elekcja wiceprezydentów FAI. Wiceprezydentem z ramienia Aeroklubu Polskiego na wniosek AP wybrany został Włodzimierz Skalik.

– Są dwa obszary mojej aktywności w FAI – mówi prezes Aeroklubu Polskiego. – To wymiana doświadczeń na obszarze aeroklubów narodowych. Jest wiele problemów, spraw, z którymi już ktoś wcześniej sobie poradził i to doświadczenie aeroklubu jednego państwa można wykorzystać w innych aeroklubach narodowych. Przejęcie tych wspólnych doświadczeń pozwoli stworzyć optymalne warunki rozwoju sportów lotniczych. Wymiernym tego wymiarem jest zadeklarowana stała współpraca aeroklubów sąsiadujących krajów: Polski, Czech i Słowacji. Pierwsze spotkanie już zaplanowaliśmy na przełom 2010 i 2011 roku. Chcemy działać dla zapewnienia dogodnych warunków dla uprawiania sportów lotniczych. Jednym z podstawowych obszarów współpracy będzie oddziaływanie na Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. A jeszcze w tym roku wspólnie z Aeroklubem Czeskim doprowadziliśmy do zniesienia uciążliwych ograniczeń formalnych i wreszcie istnieje możliwość międzynarodowych lotów VFR bez składania planów lotów – mówi Włodzimierz Skalik. – Drugi kierunek mojej aktywności to systematyczne budowanie i wzmocnienie pozycji Aeroklubu Polskiego w FAI. Mamy w gronie AP potencjał osobowy. Trzeba przygotować doświadczone osoby, które mogłyby się podjąć pracy na terenie FAI i zaangażować w tę działalność. Aeroklub Polski jest w absolutnej czołówce, ścisłej trójce aeroklubów narodowych, które uzyskują najlepsze wyniki sportowe. Dobre efekty osiągnął też organizując zawody sportowe pod egidą FAI. Ale nasza obecność w komisjach specjalnościowych FAI jest niezadawalająca. Nie wszędzie jesteśmy obecni. Praca w FAI opiera się na wolontariacie. Nie pobiera się za nią żadnych wynagrodzeń, gratyfikacji. Ale podróże, delegacje kosztują. Zamierzam doprowadzić do stworzenia systemowych rozwiązań zapewniających finansowanie aktywności polskich przedstawicieli na arenie międzynarodowe,j a zwłaszcza w FAI.

Podczas konferencji generalnej do składów poszczególnych komisji FAI wybrano przedstawicieli Aeroklubu Polskiego: Arkadiusza Iwańskiego w Komisji Balonowej, Stanisława Szczepanowskiego w Komisji Akrobacji i Andrzeja Jaxa-Rożen w Komisji Lotniowej i Paralotniowej.

– Otwartą dyskusję zdominował problem perspektywy wycofania z obrotu paliwa Avgas 100 LL ze względu na zawartość ołowiu – relacjonuje Włodzimierz Skalik. – Wiąże się to z planowanym obłożeniem sprzedaży tego gatunku paliwa nowym środowiskowym podatkiem, co negatywnie wpłynie na koszty działalności niemalże we wszystkich dyscyplinach sportów lotniczych. W dyskusji wziął udział na zaproszenie organizatora konferencji przedstawiciel firmy Total, będącej jednym z dwóch największych światowych dostawców benzyny lotniczej Avgas 100 LL. Nakreślił on dwa alternatywne kierunki, w jakich podążają prace badawcze: przejście na benzyny bezołowiowe o niższej liczbie oktanowej, których rozpoczęcie produkcji jest relatywnie łatwe, ale co wymaga jednak modernizacji istniejących silników oraz opracowanie zastępczego paliwa bezołowiowego, odpowiadającego parametrami benzynie Avgas 100 LL.

FAI – co zadeklarowano na konferencji generalnej – w najbliższym okresie zamierza walczyć z ograniczeniami w dostępie do przestrzeni powietrznej i nowymi restrykcjami, które wpływają negatywnie na możliwości uprawiania sportów lotniczych. Międzynarodowa Federacja Lotnicza chce także zlikwidować przeregulowania, które podnoszą koszty sportowej działalności lotniczej. Zamierza również podnosić bezpieczeństwo lotnicze, skuteczne wyciągać wnioski z zaistniałych wypadków i zdarzeń lotniczych. Podczas konferencji generalnej debatowano też nad kłopotami z rekrutacją nowych sportowców lotniczych, jak zachęcać młodych osób do sportów lotniczych, jak lepiej promować sporty lotnicze. Dyskutowano również nad skutecznym wykorzystywaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologii oraz nad rozwojem systemu komunikacji w strukturach FAI. (opr. wik)


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony