Aviation Detachment 17-2

polsko-amerykańskie szkolenie w ramach Aviation Detachment 17-2 (fot. szer. Jakub Stypczyński)

W 3. Skrzydle Lotnictwa Transportowego rozpoczęło się polsko-amerykańskie szkolenie lotnicze oraz spadochronowo –desantowe w ramach Aviation Detachment 17-2.

W ramach pierwszej w tym roku rotacji Aviation Detachment 17-2 szkolić się będzie blisko 90 żołnierzy amerykańskich w oparciu o dwa samoloty C-130 Hercules. Przez najbliższe 3 tygodnie będą uczestniczyć we wspólnym szkoleniu z żołnierzami 33. Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza oraz 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa.

Najbliższe tygodnie będą okazją do podnoszenia kwalifikacji przez naszych żołnierzy. To już kolejna rotacja Aviation Detachment w Powidzu, natomiast pierwsza w Krakowie. Dotychczasowa współpraca owocowała pozytywnymi doświadczeniami i jestem przekonany, że tak samo będzie tym razem – podkreślił pułkownik pilot Grzegorz Kołodziejczyk, szef szkolenia 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (3. SLTr).

Przez najbliższe tygodnie polskie i amerykańskie załogi wykonywać będą różnego rodzaju zadania. W szczegółowo zaplanowanym programie szkolenia znalazły się m.in. loty w ugrupowaniu taktycznym, zrzuty personelu i ładunków, lądowanie na nawierzchni nieutwardzonej, a także loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Przed przystąpieniem do wykonywania wspólnych zadań, amerykańskich gości powitał pułkownik Dariusz Płóciennik, Zastępca Dowódcy 33. Bazy Lotnictwa Transportowego, który przedstawił zapoznał Amerykanów z wyposażeniem i zadaniami realizowanymi przez żołnierzy 33. BLTr.

Aviation Detachment (AvDet) 17-2 to dziewiąta rotacja personelu amerykańskiego w Powidzu. Jest to komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, który stacjonuje w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia zawartego w 2011 roku. Tworzy go kilkuset żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność.

kpt. Martyna Fedro-Samojedny

Źródło: 3. Skrzydło Lotnictwa Transportowego
comments powered by Disqus