Przejdź do treści
Silnik samolotu pasażerskiego z włączonymi odwracaczami ciągu (fot. Accident Investigation Board Denmark)
Źródło artykułu

Poważny incydent: śledczy badają uruchomienie odwracacza ciągu na A320 linii TAP Portugal

Duńscy śledczy zajmujący się wypadkami lotniczymi opublikowali wstępny raport dotyczący poważnego incydentu na lotnisku w Kopenhadze, w którym uczestniczył A320 linii TAP.

8 kwietnia 2022 r., A320 linii TAP Portugal (znaki rejestracyjne CS-TNV) podchodził do lądowania do pasa startowego nr 30 lotniska CPH, gdy na małej wysokości załoga podjęła decyzję o odejściu na drugi krąg. W raporcie wstępnym z 19 kwietnia 2022 r., Accident Investigation Board Denmark poinformowało, że piloci włączyli TOGA, ale samolot zaczął skręcać w lewo i nie wznosił się ani nie przyspieszał. Piloci zauważyli wtedy, że w silniku nr 1 załączył się odwracacz ciągu.

Szczęśliwie, wykorzystując moc drugiego silnika załodze udało się odzyskać kontrolę nad samolotem i wznieść się na bezpieczną wysokość. Następnie piloci zgłosili do ATC sytuację awaryjną i bez dalszych incydentów wylądowali na pasie 22L. Żadna ze 109 osób znajdujących się na pokładzie samolotu nie została ranna.

Wstępne raporty świadków sugerowały, że podczas przerwanego lądowania samolot miał kontakt z ziemią, jednak śledczy stwierdzili, że inspekcje pasa startowego i samolotu nie wykazały tego ani też zewnętrznych uszkodzeń samolotu. Jednak trzy z czterech klap rewersera w silniku nr 1 były w pełni otwarte.

Odwracacze ciągu są uruchamiane, aby zredukować dobieg samolotu po przyziemieniu na pasie startowym.

26 maja 1991 r. B767 linii Lauda Air wykonujący lot z Bangkoku do Wiednia zanurkował w niekontrolowany sposób i rozpadł się w powietrzu po tym, jak załączył się odwracacz ciągu silnika nr 1. Zginęło wtedy wszystkich 213 pasażerów i 10 członków załogi.

Śledztwo w sprawie lotu TAP Portugal jest obecnie w toku, a eksperci będą próbowali ustalić przyczyny zdarzenia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony